SME

Zóny na bratislavskej stanici cestujúcim nič nehovoria

Na Hlavnej stanici stojí najviac ľudí pred pokladňami na základné vybavenie, na vlak potom bežia aj bez lístka. Farebne a funkčne odlíšené pokladnice mali zjednodušiť a sprehľadniť kupovanie cestovných lístkov. Cestujúci sú z nich zmätení.

Farebné zóny na stanici mali zjednodušiť kupovanie lístkov. Ľudia ich však často kupujú tak, ako boli zvyknutí.Farebné zóny na stanici mali zjednodušiť kupovanie lístkov. Ľudia ich však často kupujú tak, ako boli zvyknutí. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

STARÉ MESTO. Hlavná stanica je rozdelená na farebné zóny už tretí mesiac. Nová zonácia mala sprehľadniť a zjednodušiť vybavovanie cestujúcich. Rady sú približne rovnako dlhé, no železničná spoločnosť tvrdí, že projekt priniesol zlepšenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Deväť pokladníc svetlomodrej zóny slúži na základné vybavenie cestujúcich. Tri pokladnice v druhej časti budovy označené tmavomodrou sú vyhradené pre cestujúcich s komplexnými požiadavkami. Jedna svetlooranžová pokladnica je prispôsobená na rýchle vybavenie a jedna sivomodrá na doplnkové.

SkryťVypnúť reklamu

V tmavooranžovej zóne vybavia nadštandardné požiadavky, biela slúži ako informácie. Farby sú však zavádzajúce. Pod svetlooranžovou si treba predstaviť obyčajnú žltú.

Rozhodnúť sa má cestujúci

Cestujúci sa má sám rozhodnúť, kde bude preňho najvhodnejšie kúpiť si lístok. „V zónach sa vôbec nevyznám, preto kupujem lístky tam, kde predtým," hovorí pravidelná cestujúca Iveta. „Myslím, že to tak riešia aj ostatní, lebo rady sú rovnako dlhé, ako bývali."

Čo všetko patrí do základného vybavenia a kedy stačí ísť k rýchlej pokladnici, nie je z popisov jasné. Ľudia si zvykli kupovať lístky v prvej časti budovy, kde sú teraz pokladnice na základné vybavenie. Robia to tak aj naďalej. Pracovníčky cestujúcich neupozorňujú, že by mohli využiť rýchle vybavenie.

SkryťVypnúť reklamu

V piatok poobede pri pokladnici rýchleho vybavenia nečakal nik. Nebola tam ani pracovníčka. Prišla, až keď sa objavil zákazník. Zato pred pokladnicami základného vybavenia sa kľukatili dlhé rady.

Na zóny upozorňuje cestujúcich informačná tabuľa a plánik zón. Pre cudzincov sú v angličtine a nemčine.
Železničná spoločnosť Slovensko hodnotí zmenu kladne. „Cestujúci potrebujú viac času na to, aby si osvojili výhody tejto zmeny a aby ich efektívne využívali," povedal hovorca spoločnosti Miloš Čikovský.

„Z nášho pohľadu sa toto rozlíšenie stretlo s pozitívnym ohlasom. A to nielen u slovenských, ale aj u zahraničných cestujúcich." Sú vraj lepšie informovaní, zorientovaní a rýchlejšie vybavení.

Beznádejné čakanie

Pri svetlomodrej zóne čakalo v utorok poobede najviac ľudí. Fungovali tri pokladnice, napriek tomu, že mali nával pracujúcich, ktorí smerovali von z Bratislavy. Čakalo sa asi 15 minút.

SkryťVypnúť reklamu

Nervózna pani prebiehala od jedného radu k druhému. Jedna cestujúca stála pri pokladnici základného vybavenia asi päť minút, platila takmer 40 eur. Po ohlásení spoja smerom na Nové Zámky to niekoľko ľudí vzdalo, rozbehli sa k vlaku bez lístka. Pri kúpe lístka vo vlaku sa platí navyše 40 percent z ceny.

Pri svetlooranžovej zóne na rýchle vybavenie, ktorá je v druhej časti budovy, stálo len zopár ľudí, zato oproti v tmavomodrej zóne pre komplexné vybavenie, boli dlhé rady.

Projekt rozdelenia stanice na farebné zóny v Bratislave je pilotný. Ak sa osvedčí, má sa jednotne rozšíriť do všetkých uzlových železničných staníc na Slovensku.

„Plánujeme v budúcnosti naďalej rozširovať podobné projekty, a to nielen v rámci farebnej zonácie železničných staníc, ale aj ostatných služieb, ktoré prispejú k maximálnej spokojnosti všetkých, ktorí cestujú vlakom," povedal Čikovský.

Cestujúci potrebujú viac času na to, aby si osvojili výhody tejto zmeny a aby ich efektívne využívali.

Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  2. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  3. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  4. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Keď sa z brigády stane kariéra
  1. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  2. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  3. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  4. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 503
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 12 392
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 832
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 061
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 771
  6. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali? 2 301
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 238
  8. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 2 018
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 20 595
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 13 205
  3. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 585
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 229
  5. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 7 846
  6. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 7 231
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 105
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 934
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťZatvoriť reklamu