PETRŽALKA. V priebehu dvoch rokov by sa v Petržalke mohla začať rozširovať sieť ciest pre cyklistov, korčuliarov a chodcov - zelené cesty. Koncepciu ich budovania a prvé dva projektové zámery majú na dnešnom zastupiteľstve schvaľovať miestni poslanci.
Petržalka má záujem revitalizovať súčasné cyklotrasy a budovať nové. Hovorca mestskej časti Ľubomír Andrassy povedal, že koncepcia ráta aj s prepojením bratislavských rekreačných cyklistických trás na regionálne, medzinárodne siete v Rakúsku, Maďarsku, Českej republike.
Dve cesty na začiatok
Poslanci by mali zároveň s koncepciou odsúhlasiť aj prvé dva projektové zámery. Jeden sa týka trasy dlhej 2,5 kilometra na Kopčianskej ulici. „Prispeje k pripojeniu na trasu, ktorá smeruje do Kittsee," povedal Andrassy. Cena sa odhaduje na 423-tisíc eur. Druhý zámer v dĺžke 4,1 kilometra má rozšíriť terajšiu lokálnu sieť o Dolnozemskú cestu. Stáť to môže asi 111,5-tisíca eur. Trasy by mohli vzniknúť v priebehu dvoch rokov.
Andrassy hovorí, že peniaze chce mestská časť získať aj z európskych zdrojov. Budovanie mestských a diaľkových zelených ciest si vyžaduje podľa neho spoluprácu s magistrátom a župou. Teraz môžu cyklisti v meste využívať okolo 65 kilometrov trás medzinárodného štandardu. Znamená to, že sú v katalógu medzinárodných ciest. Patrí sem tiež dunajská cyklistická cesta dlhá 35 kilometrov, ktorá vedie po oboch stranách Dunaja.
Mestské cesty majú 25,4 kilometra. Petržalčania najviac navštevujú tie pozdĺž Chorvátskeho ramena a Malého Dunaja. Andrassy hovorí, že okrem oficiálnych trás využívajú aj vnútrosídliskové siete.
„Vo výraznej väčšine prípadov nespĺňajú technické normy na označenie zelená cesta, ale slúžia ako pripájacie cesty na existujúce mestské, regionálne trasy."
Len pre nemotorizovaných
Označenie zelené cesty sa vzťahuje len na trasy, ktoré spĺňajú určité podmienky. Záleží aj na tom, či sú to cesty miestne, mestské, alebo diaľkové. Sú verejne prístupné, ale slúžia len pre nemotorizovaných. Majú pevný povrch, označujú ich tabuľky. V určitých vzdialenostiach tam nesmú chýbať lavičky, odpočívadlá, bezpečné priechody a informačné tabule či mapy.
Koncepcia petržalskej samosprávy uvažuje so štyrmi radiálami od severu na juh - Dolnozemská, Chorvátske rameno, Kopčianska a dunajská cyklistická cesta. Pribudnúť by mali aj tri spojovacie cesty od východu na západ mestskej časti. Sú to Kutlíkova - Bratská, Starohájska - Rusovská a Orechová ulica.