BRATISLAVA. Od 1. januára budú po Starom moste premávať len autobusy MHD, automobilová doprava bude vylúčená. Primátor Andrej Ďurkovský povedal, že mesto tak reaguje na výsledok jeho poslednej technickej prehliadky.
„Záver hlavnej prehliadky, geodetických meraní a dynamickej zaťažkávacej skúšky sme dostali tento mesiac. Odporučil okamžité zastavenie automobilovej dopravy s výnimkou MHD,“ povedala Eva Chudinová, hovorkyňa mesta.
Vyššie zaťaženie
Okrem tohtoročnej boli dve hlavné prehliadky mosta v roku 2001 a 2005. „Most smeruje do bodu, z ktorého už niet návratu,“ povedal autorizovaný inžinier Alexander Tesár, ktorý robil tohtoročnú prehliadku. Dodal, že most je roky prevádzkovaný s vyšším zaťažením, než na aké bol postavený.
Postavili ho ako vojenské provizórium v roku 1946 na niekoľko rokov. „Steny hlavných nosníkov mali pôvodne hrúbku 16 milimetrov, teraz sú lokálne skorodované na šesť.“
Zaťaženie mosta zvýšila v osemdesiatych rokoch výmena pôvodnej drevenej mostovky za betónové dosky.
„Vo viacerých poliach mosta je po celej dĺžke oceľovej konštrukcie korózia dolných pásov hlavného nosníka aj plechov, ktoré spájajú nosníky s diagonálami.
Po 60 rokoch má oceľ právo byť unavená,“ povedal Tesár. Dodal však, že práve vďaka liatej oceli, ktorá sa používala pri výrobe lodí, most tak dlho vydržal.
Podľa neho sa jeho celková životnosť odhaduje aktuálne na 16 rokov. Piliere by mali vydržať asi 10 - 20 rokov. „Potom nám hrozí havária.“
Most ako pamiatka
V súčasnosti je Starý most v správnom konaní ministerstva kultúry. Mesto čaká, či ho vyhlásia za národnú kultúrnu pamiatku. Prípadne či ňou budú len jeho časti a ak, tak ktoré.
Ministerstvá dopravy aj životného prostredia jednoznačne trvajú na tom, aby sa rekonštruoval aj s piliermi. „Počkáme na resumé konania a pristúpime k technickému zabezpečeniu mosta. Ako bude most vyzerať, záleží od výsledku konania,“ povedal Ďurkovský.
Dopravu vyriešia do konca roka
Projekt organizácie dopravy po vylúčení Starého mosta pre autá mesto zabezpečí do konca roka.
„Bude to nárast dopravy na iných mostoch, najmä Moste Apollo a Novom moste, ale nepovažujem túto situáciu za kritickú,“ hovorí primátor.
Po moste prejde v rannej špičke 1 100 áut za hodinu v oboch smeroch, medzi 16.00 a 17.00 až 1 600 áut.
Tesár povedal, že autobusy MHD most priveľmi nezaťažia, pretože ak budú dodržiavať prikázané 70-metrové odstupy, budú na jednom mostnom poli súčasne najviac dva.
Dnešnú tvár mu dali Sovieti
Starý most sa pôvodne volal Most Františka Jozefa na počesť panovníka, ktorý ho dal postaviť.
Do roku 1890, kým vznikol, mala Bratislava iba krátkodobo existujúce mosty a jediný stály – pontónový. Kým sa však nezreguloval tok Dunaja, nebolo možné most postaviť. Druhou príčinou bolo, že od konca 19. storočia začal mať pravý breh Dunaja pre vtedajší Prešporok veľký význam. Most s dvoma železnými oblúkmi slúžil cestnej a železničnej doprave aj chodcom do roku 1945. Premávala po ňom aj električka do Viedne.
V čase slovenského štátu cezeň viedla hranica a most sa podľa historika Dušana Kováča stal „mostom do Hitlerovej ríše“, ako píše v knihe Bratislava 1939 – 1945. Petržalka bola totiž pričlenená k fašistickému Nemecku.
Pred príchodom Červenej armády Nemci 2. apríla vyhodili most do vzduchu. Sovieti na starých kamenných pilieroch postavili nový, železný most. Dokončili ho s pomocou nemeckých zajatcov. „Už začiatkom februára 1946 prešli po moste prvé vlaky a autá,“ píše Kováč.
(dot)
Kauza most
Rekonštrukcia Starého mosta bola súčasťou projektu výstavby prvej etapy nosného systému MHD. Ráta s električkou, ktorá bude po ňom premávať.
Tender vyhrala spoločnosť Alfa 04. Jej projektant Miroslav Maťaščík navrhol miesto rekonštrukcie postaviť na mieste Starého takmer nový most. Búrať by sa mala nosná konštrukcia terajšieho mosta a dva piliere.
Maťaščík následne navrhol aj viacero alternatív, ako by mal most vyzerať.
Mesto vyhlásilo anketu, v ktorej ľudia hlasovali za jeden z troch návrhov.
Súťaž napadli architekti s tým, že na podobu nového mosta by mala byť vyhlásená architektonická súťaž.
Mesto ju prisľúbilo.
Havária rakúskeho remorkéra poškodila chodník pre peších.
V noci z 27. na 28. marca 2002 narazila rakúska motorová loď Greifenstein do prvého piliera Starého mosta na Dunaji zo strany Petržalky.
Pri havárii praskla lávka pre peších. Robili sa aj skúšky celkovej statiky mosta. Týždeň bola na ňom vylúčená MHD, dva týždne osobná doprava. Chodci ho mohli opäť začať používať až v lete.
Poškodený betónový chodník vymenili za lávku z agátového dreva. „To most odľahčilo celkovo o 5 až 8 percent,“ hovorí autorizovaný inžinier Alexander Tesár. Životnosť chodníka bola v roku 2002 stanovená na 30 rokov.
Súčasťou Starého mosta je aj jeho železničná časť. „Tá už nefunguje asi 25 rokov. Nie je síce taká skorodovaná ako cestná časť, ale tiež by potrebovala rekonštrukciu,“ povedal Tesár, ktorý robil tohtoročnú hlavnú prehliadku Starého mosta.
V tejto časti sú drevené železničiarske trámy. V minulosti prechádzka po nich patrila k „adrenalínovým športom“ niektorých mladých ľudí. Najmä v noci.
Po tom, čo sa jeden z takýchto pokusov skončil pádom mladej gymnazistky do Dunaja, vchody na železničiarsku časť mosta uzavreli bránami.
(japa)
|
V noci z 27. na 28. marca 2002 narazila rakúska motorová loď Greifenstein do prvého piliera Starého mosta na Dunaji zo strany Petržalky. ARCHÍV TASR |