BRATISLAVA. Osemročný projekt Predstaničného námestia v Bratislave by mohol podľa investora dostať do konca tohto roka nové územné rozhodnutie. Pre agentúru SITA to uviedol konateľ spoločnosti I.P.R. Slovakia, s.r.o. Igor Ballo. "Dokumentácia k projektu je odsúhlasená a v súčasnosti čakáme už iba na územné rozhodnutie. Predstaničné námestie je veľký projekt, na jeho dokončení participuje niekoľko strán, vyžaduje si teda veľa času," uviedol. Podľa staromestskej hovorkyni Aleny Kopřivovej sa projekt "zasekol" aj pre nový územný plán hlavného mesta, ktorý je platný od 1. septembra 2007.
"S ohľadom na túto skutočnosť požaduje mestská časť od stavebníka nové záväzné stanovisko magistrátu. To, ktoré magistrát vydal pred približne piatimi rokmi, považujeme za neaktuálne," vysvetlila. Dokumentáciu na projekt posudzuje v súčasnosti magistrát, čo nám potvrdila jeho hovorkyňa Eva Chudinová. Bližšie sa k nej však vyjadrí až po jej posúdení.
Podľa Balla sa bude projekt Predstaničného námestia realizovať v pôvodnom návrhu. Budovu hlavnej stanice by mali zrekonštruovať do pôvodného stavu podľa návrhu architekta Pfaffa z roku 1905. Pribudnúť by mala nová staničná hala s pokladňami, čakárňami, ktorá bude priamo prepojená s nástupišťami a obchodným centrom na Predstaničnom námestí. Pred budovou by mal byť park, v podzemí bude stanica pre električky.
Na Predstaničnom námestí by malo vyrásť obchodné centrum so supermarketom, obchodmi, dve administratívne centrá a hotel. V okolí stanice sa radikálne zmení organizácia dopravy, prestavba by sa mala dotknúť aj Pražskej a Žabotovej ulice, pod Šancovou ulicou bude podjazd. "Búrať sa bude iba oceľová prístavba z roku 1986, ktorá bola pôvodne postavená len provizórne," dodal Ballo. Náklady na stavbu sú viac ako sedem miliárd korún (vyše 232 357 432 €).
Projekt zastavania Predstaničného námestia podporuje podľa Kopřivovej aj Staré Mesto, pretože Hlavná železničná stanica je jednou z dôležitých vstupných brán do hlavného mesta. Jej súčasná podoba je podľa nej zahanbujúca. "Po rekonštrukcii súčasnej budovy stanice a zastavaní predstaničného priestoru by tu mal vzniknúť reprezentatívny priestor, za ktorý sa hlavné mesto, a teda aj Staré Mesto, na území ktorej stanica leží, nebudú musieť pýriť," dodala.