SME

Rýchloelektrička mešká, čaká na most

Rýchloelek­trič­ka mala začať pre­mávať už v ro­ku 2010. Vý­stav­bu však odsunula štúdia pre železnicu TEN-Ta teraz aj problém okolo Starého mosta.

Konanie o vyhlásení Starého mosta za kultúrnu pamiatku je jeden z faktorov, ktorý zdržal výstavbu rýchloelektričky.Konanie o vyhlásení Starého mosta za kultúrnu pamiatku je jeden z faktorov, ktorý zdržal výstavbu rýchloelektričky. (Zdroj: SME – OLIVER FILAN)

STARÉ MESTO. Mesto predpokladalo, že prvá časť trate nosného systému – električka zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu, začne fungovať v roku 2010.

„To už určite nestihneme. Museli sme čakať na dopravno-urbanistickú štúdiu železnice TEN-T, aby sme mohli trate zosúladiť, a potom vznikol problém s rekonštrukciou Starého mosta,“ hovorí Tomáš Fabor, splnomocnenec primátora pre dopravné systémy. Dodáva, že ťažko pred­pokladať, kedy sa projekt začne realizovať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„V súčasnosti je Starý most v správnom konaní ministerstva kultúry. Čakáme na rozhodnutie, či ho vyhlásia za národnú kultúrnu pamiatku. Prípadne či ňou budú len jeho časti a ak, tak ktoré. Ministerstvá dopravy aj životného prostredia jednoznačne trvajú na tom, aby sa rekonštruoval aj s piliermi.“

SkryťVypnúť reklamu

Potom by mesto malo vyhlásiť architektonickú súťaž na podobu mosta. Ak sa nevyskytnú mimoriadne okolnosti, tak prvá etapa stavby by sa mohla začať v roku 2010. Projekt a stavbu financuje mesto.

Prvá časť električkovej trate Šafárikovo námestie – Bosákova má pokračovať spojením Bosákova – Janíkov dvor. Financovať by ju malo mesto spo­lu so železnicami s využitím európskych fondov. V tomto úseku by mala fungovať duálna prevádzka – na trati by mali premávať aj električky, aj mest­ské vlaky. Kým električka by za Bosákovou v smere do mesta využívala naďalej Starý most, mestský vlak má premávať v železničnom tuneli pod Dunajom. Tunel budú stavať železnice pre trať TEN-T.

V súčasnosti mesto rokuje so železnicami. „Už trištvrte roka sa nemôžeme dohodnúť na znení zmluvy. Železnice totiž žiadajú od ministerstva dopravy garanciu, že na projekt dostanú peniaze. My zase žiadame záruky od železníc, že to budú spolufinancovať.“

SkryťVypnúť reklamu

To, ako bude duálny systém konkrétne vyzerať, bude zrejmé po spracovaní technicko-ekonomickej štúdie, ktorej obstarávateľom je ministerstvo dopravy. Štúdia tiež vyše pol roka mešká.

Rýchloelektrička

Rýchloelektrička bude premávať po bezkolíznej trase a nebude ničím obmedzovaná, preto môže ísť rýchlo, až 80 km/hod.

Vozidlá rýchloelektričky budú nízkopodlažné, moderné a vysokokapacitné.

Mestský alebo prímestský vlak bude dvoj- až štvorvozová elektrická jednotka.

Nosný systém pôjde v tuneli pod Dunajom

V trase nosného systému MHD, ktorý existuje roky v územnom pláne Bratislavy, má premávať električka z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie.

Definitívne riešenie trasy vedie v tuneli popod Dunaj. Na to však mesto nemalo peniaze, preto začalo plánovať provizórium – električka nepôjde cez tunel, ale po Starom moste, a v prvej etape len po Bosákovu ulicu. Napojí sa na súčasnú električkovú sieť v meste.

SkryťVypnúť reklamu

Tunel pod Dunajom však plánujú budovať železnice v rámci trate TEN-T. Má prepojiť medzinárodné železničné trate a viesť centrom Bratislavy v tuneli. Fungovať bude aj ako krátke metro.

V meste bude mať stanice Predmestie, Filiálka a Petržalka a zastávky Nivy (pri autobusovej stanici), Centrum (pri novostavbe Národného divadla) a Slovany.

Aby mohol nosný systém využívať železničný tunel, treba ho prispôsobiť. Pokračovanie trate z Bosákovej na Janíkov dvor, ktoré by malo viesť do tunela, už nemôže riešiť električka, ale systém, ktorý bude z technického hľadiska skĺbiteľný so železnicou.

Projekt TEN-T objednávajú ministerstvo dopravy a Železnice SR. Nosný systém rýchloelektričky MHD mesto. Aby boli trate skoordinované, podpísali pred rokom memorandum o spolupráci.

(japa)

Zastávky nosného systému MHD

Šafárikovo námestie

Einsteinova

Chorvátske rameno

Zrkadlový háj

Stred

Veľký draždiak

Juh

Janíkov dvor

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  2. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  4. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  5. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  1. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  3. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  4. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  5. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  6. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  7. Bez nich by elektrina netiekla.
  8. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 519
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 699
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 3 095
  4. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 3 005
  5. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 2 940
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 669
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 099
  8. Bez nich by elektrina netiekla. 1 681
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 22 637
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 13 231
  3. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 10 005
  4. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 850
  5. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 672
  6. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 9 348
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 8 715
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 7 220
  1. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  2. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  3. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  4. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  5. Tupou Ceruzou: Neotravujte
  6. INESS: Socializmus skončil, ale láska k štátnemu stále žije
  7. Tupou Ceruzou: Iný
  8. Věra Tepličková: Keď zavolá rodina, vycestuje Martina
SkryťZatvoriť reklamu