SME

Nová trať bude fungovať aj ako metro

Železničná trať, ktorá pôjde v tuneli centrom Bratislavy, čaká na zmeny územného plánu. Stavba by sa mala začať o dva roky a dokončiť ju chcú v roku 2015.

Nová stanica Filiálka bude v podzemí, trať povedie tunelom, ktorý bude hĺbiť z povrchu.Nová stanica Filiálka bude v podzemí, trať povedie tunelom, ktorý bude hĺbiť z povrchu. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Plán prepojenia medzinárodných železničných tratí TEN-T vedie centrom Bratislavy a bude fungovať aj ako krátke metro. V meste bude mať stanice Predmestie, Filiálka a Petržalka a zastávky Nivy (pri autobusovej stanici), Centrum (pri novostavbe Národného divadla) a Slovany. „Pre laika to môže byť vnímané ako metro, ktoré pozná z iných miest,“ hovorí Gabriel Koczkáš, riaditeľ Dopravoprojektu, ktorý trať projektuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trať bude súčasťou magistrály Paríž – Štrasburg – Stuttgart – Viedeň – Bratislava.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavná stavba a tunel

Projekt TEN-T (Trans Euro­pean Network for Transport) čaká na zmenu územného plánu mesta. „Urobili sme dokumentáciu a v súčasnosti čakáme na schválenie zmien. V decembri by o nich malo rokovať mestské zastupiteľstvo,“ hovorí Koczkáš. „Návrh je už prerokovaný z hľadiska vplyvov na životné prostredie a máme hotovú dokumentáciu k žiadosti o územné rozhodnutie.“

Nová železničná trať v meste prepojí Predmestie v smere na Filiálku a Šancovú ulicu, potom povedie popod Dunajom a von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou, kde sa napojí na už existujúcu železnicu. Bude viesť asi v šesť kilometrov dlhom tuneli.

„V mieste, kde bude tunel vychádzať v Petržalke na povrch, bude aj odbočka na nosný dopravný systém MHD, ktorý však nie je súčasťou nášho projektu. TEN-T je čisto železničiarska záležitosť.“

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie stavby

Okrem tejto hlavnej stavby, ktorá povedie centrom Bratislavy, je súčasťou projektu aj napojenie letiska na železničnú sieť v meste, zdvojkoľajnenie v petr­žalskom úseku smerom na Kittsee a zdvojkoľajnenie trate v úse­ku Hlavná stanica – Nové Mesto.

Projekt TEN-T by mal byť hotový do roku 2010 aj s dokumentáciou pre tender na jeho staviteľa. Stavba by mala byť hotová do roku 2015. „Máme prísľub peňazí z financií Európskej únie, ide približne o 17 miliárd korún. Ostatné náklady by mal dofinancovať štát, prípadne mesto. Prísľub je však časovo limitovaný, peniaze musíme do roku 2015 vyčerpať, ak to nestihneme, prídeme o ne.“

Razenie

a hĺbenie tunela

Hĺbenie tunela z povrchu a stavba trate výrazne ovplyvnia život v meste

SkryťVypnúť reklamu

aj dopravu.


BRATISLAVA. Stavba trate TEN-T bude náročná a zasiahne do života mesta. „Výraznejšie tam, kde sa bude tunel hĺbiť z povrchu, ale aj v prípade jeho razenia, pretože bude treba vybrať obrovské množstvo materiálu a odviezť ho z mesta,“ hovorí Gabriel Koczkáš, riaditeľ firmy Dopravoprojekt.

Tunel je v úseku od stanice Predmestie cez Filiálku po Šancovú ulicu dvojkoľajný. Tento úsek budú hĺbiť zhora v otvorenej stavebnej jame. Od Šancovej smerom na petržalskú stranu povedie trasa v dvoch jednokoľajných tuneloch, budú ich raziť. „Tunel povedie veľmi hlboko, pretože bude pod zastavaným územím.“

Úsek, ktorý budú raziť pod riekou, sa koryta Dunaja nedotkne. „Tunel budú hĺbiť v neogéne, to je hĺbka od 20 do 40 metrov. Dôležité bude vyriešiť, čo s 1,5 až 2 miliónmi kubíkov ílu, ktorý vyťažia. Mali by ho vykladať v Petržalke a odvážať loďami,“ povedal Peter Minárik zo Slovenského vodohospodárskeho podniku. Hĺbiť z povrchu sa bude aj pri letisku. Stanica pri ňom bude v podzemí.

(japa)

Kto je zodpovedný za projekty

Projekt TEN-T objednávajú ministerstvo dopravy a Železnice SR. Nosný systém rýchloelektričky MHD mesto. Aby boli trate skoordinované, podpísali pred rokom memorandum o spolupráci.

Odbočku, ktorá prepojí nosný systém MHD s tunelom pod Dunajom – úsek Bosáková – tunel má riešiť ministerstvo dopravy a železnice.

Pokračovanie trate od Bosákovej po Janíkov dvor zasa mesto spolu so železnicami.

Úsek od Šafárikovho námestia cez Starý most po Bosákovu ostáva len záležitosťou mesta.

TEN-T a nosný systém

Dva veľké dopravné pro­jekty majú mať spoločný tunel pod Dunajom.

V trase nosného systému MHD, ktorý existuje roky v územnom pláne Bratislavy, má premávať električka z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie. Definitívne riešenie trasy vedie v tuneli popod Dunaj. Na to však mesto nemalo peniaze, preto začalo plánovať provizórium – električka nepôjde cez tunel, ale po Starom moste, a v prvej etape len po Bosákovu ulicu. Napojí sa na súčasnú električkovú sieť v meste.

„Projekt TEN-T však tunel pod Dunajom buduje, takže ho treba prispôsobiť tak, aby ho mohol využívať aj nosný systém. Pokračovanie trate z Bosákovej na Janíkov dvor, ktoré by malo viesť do tunela, však už nemôže riešiť električka, ale systém, ktorý bude z technického hľadiska skĺbiteľný so železnicou,“ hovorí za projektantskú firmu TEN–T riaditeľ Gabriel Koczkáš.

V tomto úseku by mala fungovať duálna prevádzka – na trati by mali premávať aj električky, aj mestské vlaky. „Ako bude konkrétne vyzerať, má určiť technicko-ekonomická štúdia, ktorú má zabezpečiť ministerstvo dopravy. Vyhodnotí, aká trať tu má byť a ako sa zaústi do tunela,“ povedal Koczkáš.

(japa)

Trať a zastávky novej železnice

Hlavná trať cez centrum povedie od železničnej stanice Rača cez stanicu Predmestie smerom na Filiálku a Šancovú, potom popod Dunaj. Von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou, kde sa napojí na už existujúcu železnicu.

Trať bude asi v šesť kilometrov dlhom tuneli. V centre povedie pri autobusovej stanici Nivy – východne od budovy VÚB. Novostavbu divadla obchádza zo západnej strany.

Zastávka Centrum pri divadle by mala slúžiť aj pre historické jadro mesta.

TEN-T bude mať v Bratislave tri zastávky a jednu stanicu. Zastávka Slovany bude v krížení Riazanskej a Kukučínovej ulice, stanica Filiálka na mieste dnes nevyužívanej železničnej sta­nice, zastávka Nivy medzi budovou VÚB a autobusovou stanicou v priamom kontakte s Twin City a zastávka Centrum v blízkosti SND.

(japa)

Vlak má jazdiť aj popod záhradky

Napojenie letiska na želez­nicu sa dotkne obyvateľov.

Napojenie letiska na trať TEN-T ráta s jeho prepojením na Ústrednú nákladnú stanicu. Od stanice by trať išla po existujúcej železnici až po ulicu Na piesku. Tam by sa začínala estakáda, ktorá má preklenúť Hradskú ulicu a železničné trate. Pred letiskom medzi Ivánskou cestou a diaľnicou trať kles­ne do tunela. Bude hĺbený z povrchu a dôjde tam k asanácii niektorých objektov, záhrad, ale aj rodinných domov.

Rozšírenie trate od stanice Nové Mesto smerom na letisko ráta s pridaním koľaje k trom existujúcim. Obyvateľom ulice Na lánoch sa tak železnica priblíži k domom, k niektorým až na 19 metrov. Pridaním koľaje sa zvýšia otrasy, je možné, že niektoré rodinné domy budú musieť byť preklasifikované na kancelárie či asanované.

Riaditeľ Dopravoprojektu Ga­bri­el Koczkáš povedal, že obyvateľov, ktorých sa stavba priamo dotkne, osloví v rámci územného konania stavebný úrad.

(japa)

Jedna zo staníc trate TEN-T má byť pri novostavbe SND.

SME – PAVOL FUNTÁL

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Bez nich by elektrina netiekla.
  2. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  3. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  4. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  5. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  6. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  7. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  8. Prečo milionári nevypínajú ani na vrchole?
  1. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  2. Bez nich by elektrina netiekla.
  3. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  4. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  6. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Signature vône podľa osobnosti
  1. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 13 816
  2. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 11 692
  3. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 6 737
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 6 057
  5. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 078
  6. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis 3 592
  7. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou 3 582
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 3 404
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 19 680
  2. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 14 217
  3. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 13 346
  4. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 10 981
  5. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 634
  6. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 749
  7. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 6 729
  8. Ľuboslav Farkaš: Ďalšie, von oknom vyhodené peniaze Matúša Šutaja Eštoka 5 206
  1. Dušan Koniar: Štátne sviatky a iné generálne štrajky
  2. Tupou Ceruzou: Konsolidácia na salaši
  3. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  4. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  5. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  6. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  7. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  8. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
SkryťZatvoriť reklamu