BRATISLAVA. Električky by mali premávať od Zlatých pieskov až do Vajnôr, koľajnice sa majú potiahnuť aj z Dúbravky na Devínsku Novú Ves. Zatiaľ všetko ostáva v návrhoch. V týchto lokalitách sa pripravuje výstavba priemyselných a obytných štvrtí Cepit a Lamačská Brána – mesto sa chce s investormi dohodnúť na spolufinancovaní.
Tri trate a ich kombinácie
„Základné plány sa už urobili, ale treba vytypovať konkrétne pozemky, kadiaľ by trať viedla,“ povedal hovorca dopravného podniku Peter Kavecký o prepojení do Vajnôr a zokruhovaní račianskej radiály. „Je to investícia mesta. Trate sa najskôr musia zaniesť do územného plánu.“ Dodal, že potom bude aj jasnejšie, kedy sa tam električky dostanú. Zatiaľ sa neurčito hovorí o niekoľkých rokoch.
Mária Račková z magistrátu povedala, že majú dopravnú štúdiu s tromi variantmi trás. Uvažuje sa o trati Rača – Vajnory – Cepit alebo Krasňany – Rendez – Vajnory – Cepit. Ďalšou možnosťou je spojenie Zlaté Piesky – Vajnory – Cepit a tiež kombinácia prvého alebo druhého variantu s tretím.
Kam potiahnu koľaje
Nie je isté, či električky z Dúbravky pôjdu až do Devínskej, alebo len po Lamačskú Bránu. „Územný plán ráta s traťou až do Devínskej Novej Vsi,“ hovorí Račková. Podľa nej by riešenie mohlo byť jasnejšie, keď investor dokončí urbanistickú štúdiu novej štvrte.
Michal Dekánek zo združenia Mhd.sk hovorí, že električky pomôžu, aby sa po veľkej výstavbe doprava dramaticky nezhoršila. Zároveň je obslužnosť územia MHD výhodou pre investorov.
„Máme záujem, aby tam električka bola,“ povedala Tatiana Mikušová za spoločnosť Cepit. Očakáva, že s mestom budú o spolupráci podrobnejšie rokovať, až keď sa trate objavia v územnom pláne. Hovorca Penty Martin Danko povedal, že sú otvorení aj tomu, aby sa električka dostala až do Devínskej. „Teraz sme v štádiu príprav územia, tieto otázky sa budú riešiť až neskôr.“
Návrhy tratí
Trasa Rača – Vajnory – Cepit by vyšla na 700 až 730 miliónov korún (23,2 až 24,2 milióna eur).
Trať, ktorá by spojila Krasňany – Rendez – Vajnory – Cepit by stála okolo 1 ,4 mld. korún (45 miliónov eur).
Cena trasy Zlaté Piesky – Vajnory – Cepit sa odhaduje na 480 až 690 miliónov korún (15,9 až 22,9 milióna eur).