BRATISLAVA. Mesto dalo Bratislavčanom trinásť dní, aby vybrali z troch variantov nového mosta. Všetky navrhla spoločnosť Alfa 04, ktorá vyhrala súťaž na rekonštrukciu mosta.
Primátor Andrej Ďurkovský povedal, že výsledok hlasovania bude jednoznačne určujúci. V stredu mesto zverejnilo, že do ankety sa zapojilo 20tisíc ľudí.
Kto rozumie mostom
Návrhy aj spôsob výberu mosta kritizovala Komora architektov Slovenska. Jej predseda Juraj Šujan povedal, že tvar a parametre mosta mala riešiť architektonická súťaž. Na kritiku zo strany architektov reagoval pre náš denník Miroslav Maťaščík zo spoločnosti Alfa 04, ktorá mosty navrhla, vyhlásením, že „architekti mostom nerozumejú“.
Gabriel Koczkáš, generálny riaditeľ Dopravoprojektu, spoločnosti, ktorá projektovala všetky bratislavské mosty okrem Starého, tvrdí, že prezentovaným návrhom Miroslava Maťaščíka chýba práve spolupráca s architektom.
Dopravoprojekt: magistrát to podcenil
„Chýba im ľudské meradlo. Proporcie sú typické pre cestný či diaľničný most, a nie pre most tohto významu a v takejto polohe. Od promenádneho mosta, ktorý by sa tu žiadal, majú všetky tri prezentované návrhy ďaleko. Chcem zdôrazniť, že Dopravoprojekt s nimi nemá nič spoločné.“ Dodal, že keď magistrát mesta zadával rekonštrukciu Starého mosta prostredníctvom súťaže na nosný systém MHD, zrejme podcenil význam tohto stavebného objektu.
„Bol len jedným z mnohých v rámci prípravy výstavby prvej etapy nosného systému.“ Podľa riaditeľa Dopravoprojektu nastali nové skutočnosti, ktoré menia jej podmienky. „Namiesto jednoduchej rekonštrukcie za „pár“ korún ide o totálnu prestavbu, či o výstavbu nového mosta za niekoľko miliárd. Magistrát by mal prehodnotiť svoje súčasné stanovisko a uskutočniť na most samostatnú súťaž.“
Šlachta: Most má aj urbanistický význam
Hlavný architekt mesta Štefan Šlachta považuje úlohu architekta pri navrhovaní mostov za dôležitú. „Piešťanský kolonádny most navrhol architekt Emil Belluš, samozrejme, v spolupráci so statikom. Zaujímavý súčasný návrh mosta je napríklad Living bridge v Hamburgu architekta H. Teheraniho,“ hovorí. Dodal, že pred asi 30 rokmi robil štúdiu nového Starého mosta spolu s inžinierom Tiborom Šefčíkom. „Už vtedy boli podmienky – odstránenie jedného piliera, zväčšenie plavebného gabaritu a zvýšenie plavebnej hladiny. Jasné však bolo, že most má nielen dopravný, ale aj urbanistický význam.“
Podľa Miroslava Maťaščíka z Alfa 04 je dizajn mosta výrazne obmedzený dopravnými a statickými podmienkami.
Mesto na kritiku architektov a výzvu na súťaž od minulého týždňa nereagovalo. Katarína Uhrinová z kancelárie primátora povedala, že prikladá názoru občanov na riešenie mosta veľký význam a rozhodujúci je vysoký počet účastníkov hlasovania.