SME

Starý most: nostalgia alebo funkčnosť

Šírka mosta po obnove sa má takmer zdvojnásobiť.

Spoločnosť Alfa 04 zvíťazila v tendri, ktorý na spracovateľa a zhotoviteľa projektu obnovy Starého mosta vyhlásilo mesto. Do polovice júla má podľa stanoveného termínu urobiť dokumentáciu k žiadosti o územné rozhodnutie a do konca roku k žiadosti o stavebSpoločnosť Alfa 04 zvíťazila v tendri, ktorý na spracovateľa a zhotoviteľa projektu obnovy Starého mosta vyhlásilo mesto. Do polovice júla má podľa stanoveného termínu urobiť dokumentáciu k žiadosti o územné rozhodnutie a do konca roku k žiadosti o staveb (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

STARÉ MESTO. Spoločnosť Alfa 04, ktorá robí projekt rekonštrukcie Starého mosta, navrhuje mestu namiesto rekonštrukcie postaviť na jeho mieste nový. Búrať by sa mala nosná konštrukcia terajšieho mosta a dva piliere.

„Rátame s tým, že nostalgia bude silná a každý sa bude čudovať, prečo nezachovať Starý most. Vychádza mi to však tak, že pri zadaní, ktoré žiada väčšiu šírku mosta a rozpätie pilierov, je nevyhnutné skôr postaviť nový most,“ hovorí Miroslav Maťaščík, predseda predstavenstva spoločnosti. Dodáva, že staré mosty boli stavané na starý spôsob dopravy, pritom most by mal riešiť situáciu s výhľadom na ďalších 150 rokov.

Maťaščík vychádzal zo štúdie rekonštrukcie mosta, ktorú robil pred dvoma rokmi. Vtedy sa predpokladalo, že na moste budú len električky a chodci, a vylúčia automobilovú dopravu. „Vychádzali sme z toho, že ráz Starého mosta zachováme. Odstránime tú časť, kde je cesta, zachováme železničnú. Pri prestavbe použijeme hlavné nosníky, ktoré by vytvárali zaujímavý archaický dizajn mosta. Zvýšime podpery a gro mosta zostane zachované. “

Úzke plavebné pole

Dunajská komisia dnes požaduje, aby všetky nové mosty alebo mosty po rekonštrukcii zodpovedali aktuálnym predpisom – šírka plavebného poľa medzi piliermi musí byť 100 metrov, výška mosta desať metrov nad maximálnu plavebnú hladinu. „Predpokladali sme, že výšku mosta by sme dokázali prispôsobiť, ale šírka sa nedala dodržať. Nemal by ju žiaden z plavebných otvorov,“ hovorí Maťaščík.

Oceľ a zdesení dopraváci

Ďalším mínusom v prípade rekonštrukcie Starého mosta bola samotná oceľová konštrukcia. „Výskumný ústav zváračský vyhodnotil, že oceľ už nevyhovuje súčasným požiadavkám. Bola vyrobená tesne po vojne.“

Najvážnejším argumentom proti rekonštrukcii však bola podľa Maťaščíka dopravná analýza. „Zaregistrovali sme zdesenie, ktoré vzbudil u odborníkov na dopravu fakt, že by po moste chodili len električky. V Bratislave už v širšom centre nie je možné postaviť most, ktorý by sa vhodne dal napojiť na cestnú sieť. Most však musí rešpektovať kapacitu ciest a križovatiek, ktoré naň nadväzujú. Limitujú ho.“

Nostalgia alebo funkčnosť

Podľa analýz bude navyše z dopravného hľadiska Starý most najjednoduchšia možnosť, ako prepojiť nové štvrte na nábreží – Euroveu, a územie celomestského centra Petržalka.

„To bol hlavný moment proti rekonštrukcii Starého mosta. Súčasný most by sa nedal prispôsobiť na požadovanú šírku. Teraz ide o to, aby sa ľudia rozhodli, čo uprednostnia – dopravnú funkciu mosta alebo nostalgiu.“

Nový Starý most

Nový most, ktorý navrhujú projektanti na mieste Starého, bude široký 32,5 metra oproti terajším 18 metrom. „To už je väčšia šírka, ako majú diaľničné mosty, tie majú okolo 26 metrov. Aby nepôsobil mohutne, musí dostať aj moderný tvar. Ušetrili sme pritom na šírke priestor na núdzový cestný pruh – za ten sa ráta v prípade potreby električkový.“

Vodohospodársky podnik trvá pri stavbe nového mosta na zachovaní plavebného gabaritu vyše 100 metrov. „Deväťdesiatmetrové pole medzi piliermi musíme natiahnuť. Úpravy musia byť zároveň také, aby umožnili v budúcnosti prehĺbiť dno Dunaja, lebo Rakúšania uvažujú nad vodným dielom Wolfstahl a vodohospodári plánujú rozšíriť Dunaj na petržalskej strane.“

Dva piliere miesto troch

Most má mať po obnove v toku dva piliere. Zo súčasných troch navrhujú dva odstrániť. „Zároveň by sme doplnili nový pilier na takom mieste, aby to vyhovovalo požadovanému plavebnému gabaritu.“

Práce na moste ovplyvnia MHD

Cez Starý most jazdia tri linky MHD. Michal Dekánek zo združenia Mhd.sk hovorí, že najviac môže obnova Starého mosta, počas ktorej bude nefunkčný, ovplyvniť autobusy číslo 95. Premávajú v trojminútových intervaloch. Každé predĺženie trasy o tri minúty by znamenalo pridať spoj naviac alebo predĺžiť interval. To, že na most sa vrátia autá, podľa neho opäť spôsobí spomalenie dopravy na nábreží.

Petržalku a Šafárikovo námestie musí aj počas obnovy mosta prepájať MHD. Za dopravný podnik to povedal Branislav Zahradník. Autobusy presmerujú cez iné mosty. Nevylúčil, že vzniknú nové linky, niektoré možno spoja.

(dagu)
Mýtne domčeky prenesú

Návrh radikálnej obnovy Starého mosta ráta s tým, že mýtne domčeky rozoberú a postavia na inom mieste.

Jedným z problémov spojeným s projektom zásadnej obnovy mosta je, že šírka mosta zaberá aj územie, kde sú mýtne domčeky. Oba sú pamiatkovo chránené.

„Domčeky navrhujeme posunúť, rozobrať a postaviť inde. Logicky pasujú k pôvodnej šírke a vzhľadu Starého mosta, tento súvis sa v prípade modernej konštrukcie stratí. Preto by ich bolo treba skôr odsunúť,“ hovorí Miroslav Maťaščík, predseda predstavenstva spoločnosti Alfa 04, ktorá most projektuje. Domček na strane Starého Mesta by sa mal posunúť smerom dozadu, asi na miesto parkoviska.

„Väčší problém by bol z petržalským, v jeho blízkosti vyúsťuje cesta pre chodcov, sú tu výťahy pre imobilných, protipovodňová ochrana – kumuluje sa tu veľa funkcií a montovať sem domček bude problém. Ak to budeme musieť urobiť, bude tu neprirodzene trčať.“

Zemný val

Ďalším problémom je zemný val, na ktorom pokračuje cesta schádzajúca z mosta popri štadióne Artmedie. „Museli by sme ho rozširovať a to by len zosilnilo dnešnú bariéru, ktorú vytvára medzi Sadom Janka Kráľa a budúcim celomestským centrom Petržalka. Preto tu navrhujeme miesto valu estakádu,“ povedal Maťaščík. Takéto riešenie navrhovali aj autori urbanistickej štúdie celomestského centra Petržalka. „Je logické, ale finančne náročné.“

Koordinácia s TEN-T

„Našou úlohou je riešiť prvú časť nosného systému – od Šafárikovho námestia po Bosákovu. Problém však je, že dnes nevieme, ako bude pokračovať ďalej. Navyše trať treba zladiť s pripravovaným projektom TEN-T, ktorý má prepojiť železničné koridory a má využívať s nosným systémom vo finálnej etape niektoré úseky trate,“ hovorí Maťaščík.

Dodáva, že TEN-T však tiež existuje len v dopravno-urbanistickej štúdii, takže ťažko zlaďovať projekt s niečím, čo ešte nie je rozhodnuté a definitívne. „Ak by však električka vo finálnej etape používala tunel, ktorý pod Dunajom plánuje projekt TEN-T, predpokladá sa, že električkovú dráhu na moste nahradia ďalšie cestné pruhy.

(japa)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 024
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 16 457
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 983
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 540
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 467
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 972
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 436
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 600
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 662
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 465
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 507
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 451
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 361
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 442
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu