SME

Starý most: nostalgia alebo funkčnosť

Šírka mosta po obnove sa má takmer zdvojnásobiť.

Spoločnosť Alfa 04 zvíťazila v tendri, ktorý na spracovateľa a zhotoviteľa projektu obnovy Starého mosta vyhlásilo mesto. Do polovice júla má podľa stanoveného termínu urobiť dokumentáciu k žiadosti o územné rozhodnutie a do konca roku k žiadosti o stavebSpoločnosť Alfa 04 zvíťazila v tendri, ktorý na spracovateľa a zhotoviteľa projektu obnovy Starého mosta vyhlásilo mesto. Do polovice júla má podľa stanoveného termínu urobiť dokumentáciu k žiadosti o územné rozhodnutie a do konca roku k žiadosti o staveb (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

STARÉ MESTO. Spoločnosť Alfa 04, ktorá robí projekt rekonštrukcie Starého mosta, navrhuje mestu namiesto rekonštrukcie postaviť na jeho mieste nový. Búrať by sa mala nosná konštrukcia terajšieho mosta a dva piliere.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Rátame s tým, že nostalgia bude silná a každý sa bude čudovať, prečo nezachovať Starý most. Vychádza mi to však tak, že pri zadaní, ktoré žiada väčšiu šírku mosta a rozpätie pilierov, je nevyhnutné skôr postaviť nový most,“ hovorí Miroslav Maťaščík, predseda predstavenstva spoločnosti. Dodáva, že staré mosty boli stavané na starý spôsob dopravy, pritom most by mal riešiť situáciu s výhľadom na ďalších 150 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Maťaščík vychádzal zo štúdie rekonštrukcie mosta, ktorú robil pred dvoma rokmi. Vtedy sa predpokladalo, že na moste budú len električky a chodci, a vylúčia automobilovú dopravu. „Vychádzali sme z toho, že ráz Starého mosta zachováme. Odstránime tú časť, kde je cesta, zachováme železničnú. Pri prestavbe použijeme hlavné nosníky, ktoré by vytvárali zaujímavý archaický dizajn mosta. Zvýšime podpery a gro mosta zostane zachované. “

Úzke plavebné pole

Dunajská komisia dnes požaduje, aby všetky nové mosty alebo mosty po rekonštrukcii zodpovedali aktuálnym predpisom – šírka plavebného poľa medzi piliermi musí byť 100 metrov, výška mosta desať metrov nad maximálnu plavebnú hladinu. „Predpokladali sme, že výšku mosta by sme dokázali prispôsobiť, ale šírka sa nedala dodržať. Nemal by ju žiaden z plavebných otvorov,“ hovorí Maťaščík.

SkryťVypnúť reklamu

Oceľ a zdesení dopraváci

Ďalším mínusom v prípade rekonštrukcie Starého mosta bola samotná oceľová konštrukcia. „Výskumný ústav zváračský vyhodnotil, že oceľ už nevyhovuje súčasným požiadavkám. Bola vyrobená tesne po vojne.“

Najvážnejším argumentom proti rekonštrukcii však bola podľa Maťaščíka dopravná analýza. „Zaregistrovali sme zdesenie, ktoré vzbudil u odborníkov na dopravu fakt, že by po moste chodili len električky. V Bratislave už v širšom centre nie je možné postaviť most, ktorý by sa vhodne dal napojiť na cestnú sieť. Most však musí rešpektovať kapacitu ciest a križovatiek, ktoré naň nadväzujú. Limitujú ho.“

Nostalgia alebo funkčnosť

Podľa analýz bude navyše z dopravného hľadiska Starý most najjednoduchšia možnosť, ako prepojiť nové štvrte na nábreží – Euroveu, a územie celomestského centra Petržalka.

SkryťVypnúť reklamu

„To bol hlavný moment proti rekonštrukcii Starého mosta. Súčasný most by sa nedal prispôsobiť na požadovanú šírku. Teraz ide o to, aby sa ľudia rozhodli, čo uprednostnia – dopravnú funkciu mosta alebo nostalgiu.“

Nový Starý most

Nový most, ktorý navrhujú projektanti na mieste Starého, bude široký 32,5 metra oproti terajším 18 metrom. „To už je väčšia šírka, ako majú diaľničné mosty, tie majú okolo 26 metrov. Aby nepôsobil mohutne, musí dostať aj moderný tvar. Ušetrili sme pritom na šírke priestor na núdzový cestný pruh – za ten sa ráta v prípade potreby električkový.“

Vodohospodársky podnik trvá pri stavbe nového mosta na zachovaní plavebného gabaritu vyše 100 metrov. „Deväťdesiatmetrové pole medzi piliermi musíme natiahnuť. Úpravy musia byť zároveň také, aby umožnili v budúcnosti prehĺbiť dno Dunaja, lebo Rakúšania uvažujú nad vodným dielom Wolfstahl a vodohospodári plánujú rozšíriť Dunaj na petržalskej strane.“

Dva piliere miesto troch

Most má mať po obnove v toku dva piliere. Zo súčasných troch navrhujú dva odstrániť. „Zároveň by sme doplnili nový pilier na takom mieste, aby to vyhovovalo požadovanému plavebnému gabaritu.“

Práce na moste ovplyvnia MHD

Cez Starý most jazdia tri linky MHD. Michal Dekánek zo združenia Mhd.sk hovorí, že najviac môže obnova Starého mosta, počas ktorej bude nefunkčný, ovplyvniť autobusy číslo 95. Premávajú v trojminútových intervaloch. Každé predĺženie trasy o tri minúty by znamenalo pridať spoj naviac alebo predĺžiť interval. To, že na most sa vrátia autá, podľa neho opäť spôsobí spomalenie dopravy na nábreží.

Petržalku a Šafárikovo námestie musí aj počas obnovy mosta prepájať MHD. Za dopravný podnik to povedal Branislav Zahradník. Autobusy presmerujú cez iné mosty. Nevylúčil, že vzniknú nové linky, niektoré možno spoja.

(dagu)

Mýtne domčeky prenesú

Návrh radikálnej obnovy Starého mosta ráta s tým, že mýtne domčeky rozoberú a postavia na inom mieste.

Jedným z problémov spojeným s projektom zásadnej obnovy mosta je, že šírka mosta zaberá aj územie, kde sú mýtne domčeky. Oba sú pamiatkovo chránené.

„Domčeky navrhujeme posunúť, rozobrať a postaviť inde. Logicky pasujú k pôvodnej šírke a vzhľadu Starého mosta, tento súvis sa v prípade modernej konštrukcie stratí. Preto by ich bolo treba skôr odsunúť,“ hovorí Miroslav Maťaščík, predseda predstavenstva spoločnosti Alfa 04, ktorá most projektuje. Domček na strane Starého Mesta by sa mal posunúť smerom dozadu, asi na miesto parkoviska.

„Väčší problém by bol z petržalským, v jeho blízkosti vyúsťuje cesta pre chodcov, sú tu výťahy pre imobilných, protipovodňová ochrana – kumuluje sa tu veľa funkcií a montovať sem domček bude problém. Ak to budeme musieť urobiť, bude tu neprirodzene trčať.“

Zemný val

Ďalším problémom je zemný val, na ktorom pokračuje cesta schádzajúca z mosta popri štadióne Artmedie. „Museli by sme ho rozširovať a to by len zosilnilo dnešnú bariéru, ktorú vytvára medzi Sadom Janka Kráľa a budúcim celomestským centrom Petržalka. Preto tu navrhujeme miesto valu estakádu,“ povedal Maťaščík. Takéto riešenie navrhovali aj autori urbanistickej štúdie celomestského centra Petržalka. „Je logické, ale finančne náročné.“

Koordinácia s TEN-T

„Našou úlohou je riešiť prvú časť nosného systému – od Šafárikovho námestia po Bosákovu. Problém však je, že dnes nevieme, ako bude pokračovať ďalej. Navyše trať treba zladiť s pripravovaným projektom TEN-T, ktorý má prepojiť železničné koridory a má využívať s nosným systémom vo finálnej etape niektoré úseky trate,“ hovorí Maťaščík.

Dodáva, že TEN-T však tiež existuje len v dopravno-urbanistickej štúdii, takže ťažko zlaďovať projekt s niečím, čo ešte nie je rozhodnuté a definitívne. „Ak by však električka vo finálnej etape používala tunel, ktorý pod Dunajom plánuje projekt TEN-T, predpokladá sa, že električkovú dráhu na moste nahradia ďalšie cestné pruhy.

(japa)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Na internáte skladali počítače pre spolužiakov. Dnes majú veľké showroomy aj hotel
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  2. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  3. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  4. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  8. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 8 252
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 936
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 3 626
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 122
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 040
  6. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 398
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 324
  8. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 291
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 016
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 138
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 979
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 041
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 10 593
  6. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 668
  7. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 8 870
  8. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 064
  1. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  2. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  3. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  4. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  5. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  6. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  7. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  8. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
SkryťZatvoriť reklamu