SME

Popod Dunaj by železnica mohla viesť od roku 2016

Podľa plánov bude nová dopravná tepna v Bratislave vytvorená podzemným železničným spojením medzi existujúcimi železničnými stanicami Predmestie a Petržalka. Na trase bude vytvorená nová podzemná železničná stanica.

Bratislava 23. apríla (TASR) Realizácia prepojenia železničných koridorov TEN-T v Bratislave sa posunula o ďalší krok vpred. Projekt úspešne zavŕšil proces posudzovania vplyvov stavby na životné prostredie. V súčasnosti sa ukončilo prerokovávanie dopravno-urbanistickej štúdie a bol predložený jej čistopis ako podklad pre prípravu návrhu zmien a doplnkov územného plánu mesta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V súčasnosti sa pracuje na dokumentácii stavebného zámeru. Jej úlohou je posúdenie efektívneho vynaloženia verejných financií. Schvaľovateľom dokumentácie bude Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR, povedal pre TASR generálny riaditeľ Dopravoprojektu, a. s. Gabriel Koczkáš.

SkryťVypnúť reklamu

Ako ďalej uviedol, pre termín vydania územného rozhodnutia je momentálne rozhodujúce, ako rýchlo sa podarí zavŕšiť proces zmien a doplnkov územného plánu mesta. Nakoľko ide o projekt nadnárodného významu, predpokladáme konštruktívny a aktívny prístup všetkých zodpovedných inštitúcií a tretích strán k jednotlivým schvaľovacím procesom, spresnil s dodatkom, že vzhľadom na zložitosť celého procesu si zatiaľ nie je celkom istý, či termín do konca roka bude dodržaný.

Ak sa to podarí, dokumentácia k stavebnému zámeru a právoplatné územné rozhodnutie by mohlo byť vydané už na jar 2009. Koczkáš predpokladá, že na samotnej stavbe by sa mohlo začať pracovať od roku 2011 a dokončená by predbežne mala byť v roku 2016.

Pri výstavbe podzemného železničného koridoru v Bratislave chcú architekti uplatniť podobné postupy, aké boli použité v rámci predĺženia liniek U2 pri budovaní viedenských staníc Praterstern a Schottenring. Ich slávnostné uvedenie do prevádzky bude 10. mája tohto roku.

SkryťVypnúť reklamu

Viedenské stanice demonštrujú dve základné technológie, prostredníctvom ktorých by sa malo postupovať aj v rámci Bratislavy. Na stanici Praterstern bola použitá technika budovania hĺbením pod ochranou horného stropu, ktorá eliminuje všetky negatívne dopady na životné prostredie - čo sa týka hluku a rôznych ďalších emisií, spresnil Koczkáš. Touto technológiou by mala vzniknúť bratislavská halová stanica Filiálka a stanica Letisko.

Ako pre novinárov uviedol Vladimír Šimko, ktorý na bratislavskom projekte prepojenia železničných koridorov TEN-T spolupracuje, stanica Schottenring bola budovaná typickou tunelárskou razenou metódou. Týmto spôsobom bude v Bratislave vybudovaná stanica Centrum vedľa nového Národného divadla a stanica Nivy.

Okrem uvedených metód výstavby bola v prípade dunajského kanálu vo Viedni použitá aj technológia zmrazenia horniny. Ako upozornil Koczkáš, v Bratislave nemusí dôjsť k použitiu tohto postupu z toho dôvodu, že tunel pod Dunajom bude vedený v oveľa väčších hĺbkach, kde sú priaznivejšie geotechnické podmienky.

SkryťVypnúť reklamu

V rámci zachovania požiarnej bezpečnosti staníc je do projektu začlenená aktívna bezpečnostná vzduchotechnika, ktorá zabezpečuje bezpečný únik cestujúcich v prípade vypuknutia požiaru. Sú to technológie, ktoré určitým protiprúdovým vetraním zabezpečujú ochranu cestujúcich v rámci únikových ciest. Tým pádom netreba budovať samostatné únikové trasy. V prípade potreby budú v rámci úniku použité bežné cesty, objasnil Šimko. Princíp požiarneho zabezpečenia funguje tým spôsobom, že v mieste predpokladaného požiaru dôjde k intenzívnemu odsávaniu dymu a vzniknutého tepla.

Prepojenie železničných koridorov TEN-T je súčasťou budúcej európskej magistrály Paríž-Štrasburg-Viedeň-Bratislava. Samotný projekt sa skladá z troch stavieb. Dve z nich zasahujú širšie centrum Bratislavy, tretia je od Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu s Rakúskom.

Podľa plánov bude nová dopravná tepna v Bratislave vytvorená podzemným železničným spojením medzi existujúcimi železničnými stanicami Predmestie a Petržalka. Na trase bude vytvorená nová podzemná železničná stanica Filiálka a tri nové podzemné železničné zastávky Slovany, Nivy a Centrum.

Najhlavnejšou časťou projektu prepojenia je stavba vedúca od železničnej stanice Rača cez stanicu Predmestie, Filiálku až po železničnú stanicu Petržalka. V rozhodujúcej miere bude úsek vedený v tuneloch. Druhou najvýznamnejšou stavbou je napojenie letiska Milana Rastislava Štefánika na železničnú štruktúru mesta. Pre optimalizáciu prípravy aj výstavby je táto časť projektu rozdelená na tri úseky.

Prvým je zdvojkoľajnenie železničnej trate od stanice Petržalka po štátnu hranicu smerom na Kittsee, druhý je úsek zdvojkoľajnenia trate medzi bratislavskými stanicami Hlavná stanica a Nové Mesto. Tretí úsek je samotné železničné zapojenie letiska zo smeru Petržalka aj zo smeru Bratislava Nové Mesto, ktoré bude tiež vedené v tuneli respektíve na estakáde.

Investorom projektu prepojenia železničných koridorov TEN-T v Bratislave sú Železnice SR. Predpokladá sa jeho výrazné spolufinancovanie zo zdrojov EÚ. Predbežný odhad finančnej investície na realizáciu projektu sa pohybuje okolo 20 miliárd korún (615, 896 milióna eur). Celú projektovú a inžiniersku prípravu projektu zabezpečuje spoločnosť DI Koridor, s.r.o., ktorú na základe podmienok verejnej súťaže založili a jej akcionármi sú spoločnosť Dopravoprojekt, a.s. a Infraprojekt, s.r.o.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  2. Kto pomôže tým, čo pomáhajú?
  3. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  4. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  6. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  8. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  1. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  2. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  3. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  4. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  5. Kto pomôže tým, čo pomáhajú?
  6. Gazdovať sa dá aj na jalovej pôde
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 497
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 5 862
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 5 845
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 491
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 433
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 3 934
  7. Keď sa z brigády stane kariéra 2 736
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 692
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 22 502
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 16 491
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 10 760
  4. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 6 777
  5. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 5 954
  6. Ján Valchár: Ideme budovať humanitárne centrum v Rusku!!! 4 681
  7. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde 4 308
  8. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 3 868
  1. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
  2. Marcel Rebro: Volám sa Marcel, dnes mám 57 rokov a k narodeninám si želám mier!
  3. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia.
  4. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  5. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  6. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  7. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  8. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
SkryťZatvoriť reklamu