SME

Mesto a železnice už dohadujú trať

Spoločný pre trate nosného systému MHD a železnice TEN-T má byť tunel pod Dunajom. Otázkou zostáva riešenie ich rozpletenca za riekou. V návrhu trasy TEN-T závisí umiestnenie rozpletenca od riešenia trate v centre mesta.

BRATISLAVA. Návrh nosného systému MHD bude mesto zosúlaďovať s projektom plánovanej železničnej trate TEN-T, ktorá bude prechádzať mestom a prepájať európske železničné koridory. Povedala to hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rozpletenec za Dunajom

Spoločný pre obe trate má byť tunel pod Dunajom, a otázkou zostáva riešenie ich rozpletenca za riekou. V návrhu trasy TEN-T závisí umiestnenie roz­pletenca od riešenia trate v centre mesta. Oba varianty sú situované do blízkosti novostavby Národného divadla, jeden západne a druhý východne od budovy. Železnice uprednostňujú východnú trasu. Tá je vedená bližšie k autobusovej stanici Nivy, kde má byť aj jedna zo zastávok.

SkryťVypnúť reklamu

Mestská časť Petržalka akceptuje obe riešenia, ale viac by jej vyhovoval západný variant. Východný totiž ráta s tým, že za Dunajom bude trať TEN-T pokračovať v jednom tuneli, kým nosný systém vo dvoch až za Einsteinovu ulicu – každý smer v jednej rúre.

Na rozdelenom úseku nebudú zastávky. Nebude tu možné prepojenie medzi dvoma smermi trate nosného systému.

Prvá zastávka v Petržalke bude pod Einsteinovou

Prvá zastávka nosného systému bude až pod Einsteinovou. Tým bude slabo dopravne obslúžené územie pri Dunaji, kde je plánovaná výstavba celomestského centra Petržalka a celá lokalita od rieky až po Bosákovu ulicu. Mestská časť sa snažila v rámci druhého západného variantu umiestniť prvú zastávku už v lokalite medzi Dunajom a Einsteinovou a ďalšiu medzi Bosákovou a Námestím hraničiarov.

SkryťVypnúť reklamu

Polozapustený variant

Petržalka tiež bojuje o to, akú podobu bude mať mestská dráha. Samospráva nie je spokojná s polozapusteným variantom. Zatiaľ totiž nie je jasné, do akej miery bude zapustený – ako vysoko bude jeho horná hrana. Odborníci upozorňujú, že aj petržalská diaľnica je charakterizovaná rovnako ako polozapustená. Mestská časť preto presadzuje, aby trať viedla pod povrchom.

Trať električky predĺžia do Janíkovho dvora

Kým prvá etapa nosného systému MHD ráta len s výstavbou trate rýchlej električky po Bosákovu s využitím Starého mosta, po dokončení má trať pokračovať stredom Petržalky – popri Chorvátskom ramene do Janíkovho dvora. Dohoda so ŽSR však predpokladá, že nosný systém využije na preklenutie rieky tunel popod Dunaj, pripravovaný v rámci železničnej trate TEN-T.

SkryťVypnúť reklamu

Pribudne mestský vlak

Na otázku, či bude rýchla električka môcť jazdiť v tuneli určenom pre vlaky, odpovedal naposledy primátor Andrej Ďurkovský, že systém v Petržalke by mal byť duálny. „Dobudujeme trať pre električku po Janíkov dvor a zároveň tu vybudujeme železničnú trakciu, ktorá sa odkloní do tunela,“ povedal primátor. Dodal, že podrobnosti by mali vyplynúť z technického riešenia.

čo je TEN–T a nosný systém

* Projekt TEN-T (Trans-European Networks for Transport) je železničná trať, ktorá má prepojiť medzinárodné železničné koridory (Paríž - Viedeň - Bratislava) a prechádzať bude centrom mesta - zväčša v tuneli. V meste bude mať tri stanice - Predmestie, Filiálka a Petržalka, a dve zastávky - Nivy a Centrum.

* Nosný systém MHD má ísť stredom Petržalky. Dočasne pôjde o električkové spojenie Šafárikovo námestie - Starý most - Bosákova. Vo finálnej etape má byť dobudovaná električková trať po Janíkov dvor a železničná frakcia – mestský vlak Šafárikovo námestie - Janíkov dvor.

* Spoločný úsek TEN-T a MHD bude tunel pod Dunajom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. Invázne rastliny ako superpotraviny
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  7. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  8. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 7 023
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 150
  3. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 2 948
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 2 897
  5. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 2 801
  6. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 740
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 844
  8. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 766
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Monika Albertiová: Máme po puči 14 572
  2. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 13 376
  3. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 852
  4. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 8 964
  5. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 8 410
  6. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 393
  7. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 7 290
  8. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 6 334
  1. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  2. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  3. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
  4. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  5. Marcel Rebro: Z hľadiska vyššieho princípu: Prečo posielame Ukrajincom drony
  6. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  7. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  8. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
SkryťZatvoriť reklamu