SME

Nová trať má v meste dva varianty

Rozdiel medzi alternatívami trasovania železničnej trate TEN­T je najmä v úseku, ktorý vedie centrom mesta, a v ďalšom vedení trate v Petržalke.

Tunel, v ktorom má byť železničná trať, povedie v blízkosti novostavby SND a pod Euroveou.Tunel, v ktorom má byť železničná trať, povedie v blízkosti novostavby SND a pod Euroveou. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Ministerstvo životného prostredia pripomienkovalo variantné návrhy železničnej trate TEN-T (Trans-European Networks for Transport), ktorá bude prepájať medzinárodný železničný koridor Paríž – Viedeň – Bratislava a pôjde v tuneli centrom mesta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dokumentácia predkladá dva varianty, kadiaľ povedie trať. Rozdiel medzi nimi je najmä v úseku, ktorý vedie centrom mesta a v ďalšom vedení trate v Petržalke.

Bližšie k Nivám

Oba varianty sú situované do blízkosti novostavby Národného divadla, jeden západne a druhý východne od budovy. Ministerstvo životného prostredia odporučilo realizáciu východného variantu. Ten je bližšie k stanici Nivy, kde má byť aj jedna zo zastávok.

SkryťVypnúť reklamu

Východný variant je zaujímavý najmä pre cestujúcich medzi jednotlivými typmi dopravy. Trať bude súčasťou medzinárodného koridoru, ale bude dôležitá aj pre mestskú dopravu. Časť v tuneli pod mestom bude mať tri stanice – Predmestie, Filiálka a Petržalka a dve zastávky – Nivy a Centrum.

Šesťkilometrový tunel

Tunel bude mať asi šesť kilometrov. Pôjde od Predmestia v smere na Filiálku a Šancovú ulicu, potom popod Dunaj a von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou neďaleko obchodného domu Átrium. Bude v hĺbke 16 až 40 metrov pod zemou.

Väčší úsek tunela plánujú raziť, nie hĺbiť z povrchu, aby stavba nenarušila život, dopravu či stavby na povrchu.

Napojenie ráta aj s asanáciou

„Ministerstvo posudzovalo aj navrhované napojenie trate TEN-T na existujúcu železničnú trať v smere od stanice Filiálka na Nové Mesto,“ hovorí Dorota Martinková, špecialistka na životné prostredie z Dopravoprojektu.

SkryťVypnúť reklamu

Lokality vymedzenej ulicami Pluhová a Hattalova sa dotkne napojenie trate TEN-T, ktoré bude vychádzať z tunela a prepájať sa s existujúcou povrchovou traťou. „Ministerstvo odporučilo variant, ktorý bude mať najmenší vplyv na zastavané územie. No príde aj k anasáciám,“ hovorí Martinková.

Trať pod Dunajom

V úseku, kde povedie tunel popod Dunaj, má premávať vo finálnej etape aj nosný systém MHD, ktorý navrhuje mesto.

Návrh nosného systému je samostatným projektom, pripravovaným nezávisle od TEN-T. ­Trasa nosného systému má ísť stredom Petržalky popri Chorvátskom ramene na Šafárikovo námestie. Má však byť podľa plánov hotový v roku 2012, kým tunel železničnej trate TEN-T o tri roky neskôr.

Dovtedy má nosný systém premávať po Starom moste. Kým v tuneli sa ráta s mestskými vlakmi, v dočasnom riešení na Starom moste má ísť o električky.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo životného prostredia žiada spracovanie dopravno­urbanistickej štúdie, ktorá bude riešiť súlad oboch projektov – železničnej trate TEN-T s nosným systémom.

Zhotoviteľa ešte nevybrali

Medzi množstvom pripomienok je aj požiadavka podrobných hydrogeologických prieskumov v časti, kde tunel povedie popod Dunaj a posudok vplyvu stavby na koryto.

V Petržalke odporúča preveriť aj kolíziu razených tunelov so základmi mosta a dvoch lávok ponad diaľnicu či vplyv na jej hydraulickú ochranu.

„Všetky odporúčané podmienky záverečného stanoviska ministerstva životného prostredia projektanti akceptovali a zohľadnia ich v ďalšom stupni dokumentácie. Mnoho z nich sa však už priamo týka podmienok pri výstavbe a sú určené jej zhotoviteľovi,“ povedala Martinková. Ten ešte nie je vybratý.

Stavba trate TEN-T by sa mala začať v roku 2010 a dokončená by mala byť o päť rokov neskôr. Projekt aj inžiniering stavby robia spoločnosti Dopravoprojekt a Infraprojekt. V hlavnom tíme pracuje asi 50 projektantov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. Invázne rastliny ako superpotraviny
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  7. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  8. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 7 426
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 4 173
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 007
  4. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 510
  5. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 2 262
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 2 081
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 759
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 577
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 16 174
  2. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 13 721
  3. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 12 379
  4. Monika Albertiová: Máme po puči 12 149
  5. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 950
  6. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 9 340
  7. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 567
  8. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 7 419
  1. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  2. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  3. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  4. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  5. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
  6. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  7. Marcel Rebro: Z hľadiska vyššieho princípu: Prečo posielame Ukrajincom drony
  8. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
SkryťZatvoriť reklamu