SME

Električkám chýba zelená

Zariadenia, ktoré by mali zabezpečiť preferenciu električiek na križovatkách, fungujú len čiastočnealebo vôbec. Mestoproblém zdôvodňuje tým,že nie je jednoduché nájsť projektanta funkčného systému.

Električkám sa predlžujú jazdné doby, zdržujú sa na svetelne riadených križovatkách. Preferencia, ktorá by ich mala urýchliť, funguje len nedokonale.Električkám sa predlžujú jazdné doby, zdržujú sa na svetelne riadených križovatkách. Preferencia, ktorá by ich mala urýchliť, funguje len nedokonale. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Električkám trvá stále dlhšie, kým prejdú svoju trasu. Spôsobuje to zahusťovanie dopravy a budovanie no­vých svetelných signalizácií na križovatkách. Pribúdajú tak miesta, kde električky strácajú čas čakaním na zelenú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na viacerých križovatkách sú namontované zariadenia, ktoré by mali zabezpečiť preferenciu – pustiť električku cez križovatku prednostne. Zatiaľ však nefungujú vôbec alebo len nedostatočne.

Chýba riadiaci program

Pôvodne mali električky na križovatkách prednosť v jazde. Michal Dekánek zo združenia mhd.sk hovorí, že so stúpajúcim počtom áut v meste pribúdalo viac nehôd na miestach, kde cesta križovala električkovú trať. Nehody potom často spôsobili kolaps električkovej dopravy na celej radiále. Riešením mala byť preferencia električiek. Tie by pri príjazde na križovatku vyslali signál a mali by dostať zelenú.

SkryťVypnúť reklamu

Dekánek povedal, že chýba riadiaci softvér pre semafory, ktorý by riešil dopravnú situáciu na zložitejších križovat­kách. Mal by fungovať tak, aby prednostne išli na zelenú električky, ale aby sa cez križovatku dostali aj autá a chodci.

„Jazdné časy električiek sa v celej sieti predĺžili o približne 29 minút, potom ako sa vybudovali križovatky vybavené údaj­nou preferenciou MHD.“

„Vieme o probléme, ktorý v Bratislave pri uplatňovaní preferencie električiek na križovatkách existuje,“ povedala Mária Račková z magistrátu. „Vyžaduje si to technicky pomerne zložité riešenie a nie je jednoduché nájsť projektanta funkčného systému.“

Račková potvrdila, že v súčasnosti prebieha výberové konanie na dodávateľa projektu. „Ukončené bude v polovici februára.“

SkryťVypnúť reklamu

Často čakajú zbytočne

Jediným miestom, kde preferencia fungovala, bola križovatka Vajnorská – Stará Vajnorská – Cesta na Senec. „Do jej prebudovania počas stavby hypermarketu Tesco tu mali električky, ktoré išli po Vajnorskej, úplnú preferenciu. Nemuseli nikdy zastaviť.“ Novou križovatkou už električky prednostne neprejdú. Často čakajú na zelenú, aj keď nejdú žiadne autá.

„Absolútna preferencia električiek na semaforoch funguje na nábreží pred tunelom. Tu ale musí električka počkať päť až desať sekúnd, kým dostane signál. Musí preto zastaviť, nepo­kračuje plynule v jazde,“ hovorí Dekánek. „Ak sa nahromadí viac električiek, dostávajú signál voľno postupne a nie naraz. To potom blokuje aj autá a autobusy MHD, ktoré idú po ná­breží. Križovatka je riadená v prospech električky, ale nie inteligentne.“

SkryťVypnúť reklamu

Na križovatke Račianska – Pekná cesta funguje podľa Dekánka preferencia len čiastočne, v smere do Rače. Stáva sa, že električka musí brzdiť v plnej rýchlosti, pretože na Peknú cestu odbočujú autá. „Výsledkom je, že vodiči jazdia pomalšie, aby stihli včas zastaviť. Električka je totiž koľajové vozidlo a jej brzdná dráha je omnoho dlhšia ako pri autobusoch.“

Bez preferencie to nepôjde

Nosný dopravný systém v Bra­tislave má byť na báze električky. Dekánek hovorí, že ak by električky mohli prechádzať na zelenú vlnu, zabezpečili by najrýchlejšiu dopravu v meste. „Bez uprednostnenia električiek nosný dopravný systém fungovať nebude.“

Jazdné časy električiek sa v celej sieti predĺžili približne o 29 minút, potom ako sa vybudovali križovatky vybavené údajnou preferenciou MHD.

Michal Dekánek, združenie mhd.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom
  2. Trojuholník, ktorý šetrí čas aj kroky
  3. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  4. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  5. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  6. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  7. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  8. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  1. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  2. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom
  3. Trojuholník, ktorý šetrí čas aj kroky
  4. Tienenie? Áno! Profirol dotácie™ pre veľký úspech pokračujú
  5. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  6. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  7. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  8. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 540
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 933
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 338
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 788
  5. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 2 368
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 2 131
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 102
  8. Bez nich by elektrina netiekla. 1 696
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 20 772
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 292
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 11 199
  4. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 874
  5. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 769
  6. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 9 460
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 8 879
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 7 443
  1. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  2. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  3. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  4. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  5. Tupou Ceruzou: Neotravujte
  6. INESS: Socializmus skončil, ale láska k štátnemu stále žije
  7. Tupou Ceruzou: Iný
  8. Věra Tepličková: Keď zavolá rodina, vycestuje Martina
SkryťZatvoriť reklamu