SME

Vandalov majú ohlásiť cestujúci

Páchateľov, ktorí poškodia vozidlá MHD, je problém postihnúť. Nezachytí ich kamera a chýba svedectvo cestujúcich. Väčšinu škôd zistia vodiči až na konečnej.

Odstraňovanie škôd, ktoré vo vozidlách MHD spôsobia vandali, stojí dopravný podnik ročne asi 20 miliónov korún.Odstraňovanie škôd, ktoré vo vozidlách MHD spôsobia vandali, stojí dopravný podnik ročne asi 20 miliónov korún. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Náhrada škôd, ktoré vo vozidlách MHD spôsobia vandali, ročne vychádza dopravný podnik na niekoľko miliónov korún. Vandalizmu pribudlo hlav­ne v čase medzi sviatkami a novým rokom, keď takéto činy podľa dispečingu dopravného podniku zaznamenali takmer každý deň. Vozidlá nechráni kamerový systém. Väčšinu škôd zistia vodiči až na konečnej, páchateľov preto neodhalia často.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Škody za milióny korún

Na začiatku mesiaca vandali za jeden večer v priebehu pol hodiny poškodili vybavenie piatich električiek. „Nepotvrdilo sa, že by išlo o organizovanú skupinu,“ povedal predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník. Nárast vandalizmu dáva do súvislosti s uvoľnenejšou atmosférou prázdninového obdobia.

SkryťVypnúť reklamu

„Teraz sa to vracia do normálu. Aj ten znamená ročné náklady na odstránenie škôd, ktoré dosahujú asi 20 miliónov korún.“ Za túto sumu by mohli kúpiť napríklad dva veľké autobusy.

Kamery chránia reklamu

V niektorých električkách upozorňujú cestujúcich nálepky, že tam je kamerový systém. Neslúži však na zabezpečenie vozidla, ale na ochranu reklamy. „Ide o 25 električiek v celej Bratislave, v ktorých je nainštalovaná reklamná LCD obrazovka.“ Kamery zaberajú obrazovku, nie celé vozidlo. Zahradník povedal, že náklady hradí firma, ktorá do električiek obrazovky umiestnila.

Systémové riešenie kamerovým zabezpečením neexistuje. „Nie je reálne, aby sme pripojili všetky vozidlá na kamery, aj keď uvažujeme o tom, že postupne ich takto vybavíme.“

SkryťVypnúť reklamu

František Dej, mestský poslanec, ktorý je členom komisie dopravy, povedal, že v minulosti sa o opatre­niach proti vandalizmu v MHD hovorilo, nakoniec sa väčšinou nezaviedli. „V poslednom roku sa v komisii špeciálne k tomuto problému nič neriešilo.“

Pomôcť môžu cestujúci

Zahradník potvrdil, že dopravný podnik má dohodu s mest­skou aj štátnou políciou. „Každé vozidlo je vybavené vysielačkou. Vodiči vedia v krátkom čase zabezpečiť príjazd policajnej hliadky,“ hovorí. „V prípade, že škodu zistia na konečnej zastávke, je už často neskoro. Keď nie sú svedkovia, vyšetrovanie je odsúdené na neúspech.“

Podľa Zahradníka by situáciu mohli zlepšiť cestujúci, keby vodičovi vandalizmus včas oznámili. Nemusia to urobiť bezprostredne, pomôže, keď opis vandalov nahlásia aj tesne potom, ako vystúpia z vozidla. „Polícia ich tak ešte môže dostihnúť v okolí miesta, kde vystúpili.“ Dodal, že svedkom by mohli zaručiť anonymitu.

SkryťVypnúť reklamu

Dôležitosť svedeckej výpovede potvrdila aj policajná hovorkyňa Alena Toševová. „Cestujúci majú možnosť všimnúť si na páchateľoch detaily, na základe ktorých je väčšia šanca ich chytiť.“ Ak je páchateľ známy, dopravný podnik od neho môže vymáhať náhradu škody.

Kuriózne prípady

Demolovanie električiek začiatkom mesiaca, ktoré vandali zvládli v priebehu pol hodiny, spôsobilo, že cestujúci sa niektorých spojov nedočkali. Dopravný podnik nie všetky nahradil inými vozidlami.

Chaos spôsobil i páchateľ, ktorý minulý rok v lete ukradol električku z konečnej zastávky na Zlatých pieskoch. Podľa odborníkov sa musel vyznať v tom, ako ju riadiť.

V čase, keď na zamknutej električke vylamoval dvere, mal skutočný vodič pracovnú prestávku v oddychovej miestnosti. Do piatich minút po krádeži zalarmoval dopravný podnik a odstavili prúd. Zlodej prešiel približne štyri kilometre, po odstavení prúdu z vozidla utiekol. Električka ostala stáť pri Poluse.

Vlani koncom mája spôsobili vandali takmer dvojhodinové obmedzenie dopravy medzi Komisárkami a Vinohradmi. Rozbili bočné sklo na električke a poškodili vedenie.

Zahradník hovoril o nezáujme cestujúcich v súvislosti s prípadom, keď neznámi páchatelia odmontovali a odniesli z električky dve sedadlá. „Vodič to zistil až na konečnej.“

Škody objavili aj v nových autobusoch Sor. Potom, čo premávali asi tri dni, našli už poškodené čalúnenie.

Polícia v poslednom čase riešila napríklad krádež označovača cestovných lístkov a poškodenie obrysového svetla električky na konečnej zastávke Jurajov dvor a poškodenie označovača lístkov v električke č. 4 v Karlovej Vsi.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V Malackách vybudovali čajové impérium
  2. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  3. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  5. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  6. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  7. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  8. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  1. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  2. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  3. V Malackách vybudovali čajové impérium
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  5. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  6. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  7. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 469
  2. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 11 920
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 8 862
  4. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 8 120
  5. Ľuboš Fellner otvorene 6 913
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 394
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 258
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 736
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 104 884
  2. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 21 727
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 16 034
  4. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 487
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 062
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 6 854
  7. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli... 4 919
  8. Miroslav Daniš: Štát sme MY, nie vy, súdružky a súdruhovia ! 4 035
  1. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  2. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  3. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  4. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  5. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
  6. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
  7. Jana Čavojská: Obed pre 500 nezlomných obyvateľov Charkiva
  8. Dušan Koniar: Ako vystúpiť z Európskej Únie v troch krokoch
SkryťZatvoriť reklamu