SME

V meste sú i koľaje, ktoré nikam nevedú

V rôznych častiach mesta možno ešte aj dnes nájsť nepoužívané vlečkyk továrňam, ale aj pozostatky starých električkových tratí.Sú symbolom historických premien Bratislavy.

V blízkosti rozostavanej nábrežnej zóny Eurovea na Pribinovej ulici sú nefunkčné električkové koľaje, ktoré vedú na Šafárikovo námestie. Sú na miestach bývalej vozovne, ktorá musela ustúpiť zástavbe a trať do nej sa stala zbytočnou. Definitívne zanikne, rV blízkosti rozostavanej nábrežnej zóny Eurovea na Pribinovej ulici sú nefunkčné električkové koľaje, ktoré vedú na Šafárikovo námestie. Sú na miestach bývalej vozovne, ktorá musela ustúpiť zástavbe a trať do nej sa stala zbytočnou. Definitívne zanikne, r (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

Bývalá koľajová vlečka do továrenského areálu Kablo na Nivách, Starý most a Pribinova ulica sú tri z miest v Bratislave, kde ešte vidno pozostatky starých koľají.

Tak ako stará Bratislava a socialistické továrne, aj tieto trate postupne miznú. Niektoré sa budú musieť odstrániť pri výstavbe nových zón.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vodičov dlhé roky hnevajú koľaje križujúce ulicu Mlynské nivy. Dnes už nepoužívaná trať pokračuje do zóny Chalupkova a druhá vetva sa končí pri križovatke s Košickou. Michal Dekánek z občianskeho združenia mhd.sk hovorí, že trať pôvodne slúžila na prepojenie prístavu so železničnou stanicou Nivy, kde sa napájala na ostatnú vlakovú sieť.

SkryťVypnúť reklamu

Roky sa hovorí o tom, kto by mal trať odstrániť. Hovorkyňa Železníc SR Martina Pavliková povedala, že trate, ktoré v minulosti štát zrušil, sa odstránili a pozemky sa majetkovo vysporiadali. „Toto sa netýka býva­lých vlečiek, ktorých vlastníkmi sú iné právnické alebo fyzické osoby,“ hovorí Pavliková. To znamená, že železnice nie sú za odstránenie vlečky zodpovedné.

Tatiana Kratochvílová zo sekcie dopravy magistrátu povedala, že mestu sa nepodarilo dopátrať, kto koľaje vlastní.

Pri výstavbe zóny Twin City na týchto miestach, kde súčasťou má byť nové dopravné riešenie, sa však s koľajami bude musieť niečo robiť. Továrenské haly Kabla, do ktorých vlečka ešte v 90. rokoch premávala, pred dvoma týždňami vyhodili do vzduchu.

Symbolom minulosti Bratislavy je Starý most. Vedie cezeň dvojitá trať, ktorá sa dnes končí na oboch stranách mosta trávnatým briežkom. Na petržalskej strane ešte vidno železničný stožiar.

SkryťVypnúť reklamu

Od roku 1914 do konca druhej svetovej vojny jazdili po moste do Viedne električky. Neskôr, do začiatku 60. rokov premávala električka do Petržalky.

Trať už roky pustne, most potrebuje rekonštrukciu. Námestník primátora pre dopravu Milan Cílek povedal, že mesto tu už do budúcnosti s automobilovou prepravou neráta. Bude tadeto jazdiť petržalská rýchloelektrička.

Problematická je električková trať vedúca z Pribinovej ulice na Šafárikovo námestie. Dve križujúce sa koľaje boli súčasťou zaniknutej električkovej siete a stoja na mieste bývalej vozovne, ktorú zbúrali. Do budúcnosti sa ráta s novým dopravným riešením tohto územia v súvislosti s nábrežnou zónou Eurovea i rýchloelektričkou. Aj tieto koľaje preto zmiznú, na starosti to bude mať zrejme dopravný podnik.Linda Vasiľová

SkryťVypnúť reklamu

Z histórie

l Okrem vlakovej dopravy ťahanej koňmi sa v Bratislave začala koncom 19. storočia rozvíjať električková doprava. Podľa stránky sk.wikipedia.org sa prvá linka spojazdnila koncom augusta 1895 a jazdila od Hodžovho námestia po Nový most.

l O rok nato už bolo vo vtedajšom Prešporku niekoľko električkových liniek. Autobusy doplnili verejnú dopravu až na konci dvadsiatych rokov.

l Medzi železničné trate, ktoré ešte vidno alebo donedávna bolo vidno v uli­ciach mesta, patria podľa Michala Dekánka z občianskeho združenia mhd.sk vlečky k továrňam Ferona, BEZ na Račianskej a k bývalému bitúnku na Miletičovej pri električkovej zastávke Záhradnícka. Zachovali sa aj niektoré súčasti spojnice medzi stanicami Filiálka a Petržalka.

l Zvyšky električkových tratí vidno na Pribinovej, odkryli sa pri rekonštrukcii Hviezdoslavovho námestia, nájsť ich možno aj v okolí Sadu Janka Kráľa.

Vlaková trať na Mlynských nivách sa bude musieť odstrániť pri rekonštrukcii, ktorá je nutná pri výstavbe novej zóny Twin City. FOTO SME – MILAN DAVID

Niektoré koľaje sa plánovali, ale nakoniec nepostavili. Na snímke je chodník pri Moste Lafranconi s pozostatkami zádlažby provizórnej električkovej trate, ktorá sa mala používať počas výstavby mosta v druhej polovici osemdesiatych rokov. Trať však tadiaľto nikdy neviedla. FOTO – MICHAL DEKÁNEK

Trať vedúca Starým mostom fungovala od roku 1914, už roky sa nepoužíva. Most teraz čaká rekonštrukcia. Na snímke je železničná trať, ktorá sa dodnes na moste zachovala. Ľudia prechádzajúci lávkou mosta vídavajú, ako sa jej súčasti uvoľňujú a padajú do Dunaja. FOTO – MICHAL DEKÁNEK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Tipy z Rakúska aj od hostí. Ako vybudovať úspešné hotely?
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Tipy z Rakúska aj od hostí. Ako vybudovať úspešné hotely?
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  7. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 19 073
  2. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina 6 809
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 956
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 652
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 3 862
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 3 515
  7. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 426
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 089
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 15 980
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 15 496
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 219
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 11 870
  5. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 9 428
  6. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 9 371
  7. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 515
  8. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 076
  1. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  2. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  3. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  4. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  5. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  6. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  7. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  8. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
SkryťZatvoriť reklamu