SME

Trať TEN-T má v meste dva varianty

Medzinárodná železničná trať, ktorá bude prechádzať mestom, bude viesť zväčša tunelom. Plánujú ho hĺbiť aj raziť.

Projekt železničnej trate TEN-T, ktorá je súčasťou koridoru Paríž – Viedeň – Bratislava, už má dopravno-urbanistickú štúdiu. Tá predkladá dva varianty, kadiaľ povedie trať.

Trať má viesť popri Nivách

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rozdiel medzi variantmi je len v úseku, ktorý vedie centrom mesta. Oba varianty sú situované do blízkosti Národného divadla, pritom jeden – východný, je bližšie k stanici Nivy. „Ten uprednostňujeme, pretože je výhodnejší pre cestujúcich medzi jednotlivými typmi dopravy,“ hovorí Viktória Chomová, konateľka spoločnosti DI Koridor, ktorá spracúva projektovú dokumentáciu. Okrem toho, že trať bude súčasťou medzinárodného koridoru, bude dôležitá aj pre mestskú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu

Jej väčšia časť bude v tuneli, v meste bude mať tri stanice – Predmestie, Filiálka a Petržalka, ako aj dve zastávky – Nivy a Centrum. „Rozdiel medzi stanicami a zastávkami je v tom, že na staniciach je viac koľají a vlaky sa tu môžu predbiehať,“ hovorí Chomová.

Tunelová trať bude mať asi šesť kilometrov. Pôjde od Predmestia v smere na Filiálku a Šancovú ulicu, potom popod Dunaj a von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou neďaleko obchodného domu Átrium.

Tunel budú od Šancovej raziť

Tunel bude v hĺbke 16 až 40 metrov pod zemou. Niektoré úseky zrealizujú razením, vtedy sa pracuje len pod zemou a stavba tunela nenarušuje život, dopravu či stavby na povrchu.

„Časť v úseku od Predmestia po Filiálku bude hĺbená z povrchu od Šancovej, popod Dunajom až po Petržalku bude tunel razený,“ povedala Chomová. Dodala, že razený tunel bude dvojrúrový a v každej rúre bude jedna koľaj. V hĺbenom tuneli budú môcť byť v jednej rúre aj dve koľaje.

SkryťVypnúť reklamu

Projekt aj inžiniering stavby robí spoločnosť DI Koridor, tú na tento účel vytvorili Dopravoprojekt a Infraprojekt.

Na otázku, či nie je tunel pod Dunajom problémovým úsekom, odpovedala Chomová, že táto časť nebude problémovejšia ako tá, ktorá povedie centrom.“ V hlavnom tíme pracuje asi 50 projektantov, čo sa týka úseku pod Dunajom, existujú skúsenosti z viedenského metra, ktoré vedie pod riekou.“

Trať nie je v územnom pláne

V súčasnosti projekt z hľadiska vplyvov na životné prostredie posudzuje ministerstvo životného prostredia.

Dopravno-urbanistická štúdia, ktorá je hotová, by mala byť podkladom pre zmenu územného plánu, keďže projekt doň nebol zapracovaný.

Okrem prepojenia Predmestia a Petržalky zahŕňa projekt TEN-T aj elektrifikáciu trate Devínska Nová Ves – Marchegg a spojenie letiska so železničnou sieťou.

SkryťVypnúť reklamu

Stavba by sa mala začať v roku 2010 a dokončená by mala byť o päť rokov neskôr.

Električka na päť rokov

Na verejnom prerokovaní dopravno-urbanistickej štúdie železničnej trate TEN-T sa obyvatelia pýtali najmä na jej koordináciu s nosným systémom MHD.

Zástupcovia železníc aj mesta tvrdia, že projekt je zladený s plánovanou trasou nosného systému MHD – rýchloelektričky do Petržalky. Trať električky má byť hotová v roku 2010. Päť rokov – kým železnice postavia tunel popod Dunaj, má premávať po zrekonštruovanom Starom moste, potom má využívať tunel trate TEN-T.

Viacerí občania kritizujú mesto, že plánuje stavať na Starom moste „trať na päť rokov“. „Je to plytvanie peniazmi,“ povedal Marcel Slávik zo združenia domových samospráv. Tomáš Fabor z magistrátu oponoval. „Mesto nemôže na dopravné riešenie čakať až do roku 2015,“ povedal. Dodal, že je nutné zrekonštruovať Starý most a náklady na stavbu električkovej trate nebudú v rámci jeho opráv takou veľkou položkou.

Dodal tiež, že ešte nie je isté, či aj po roku 2015, keď električka začne využívať tunel pod Dunajom, nezostane zachovaná zároveň aj jej trať na moste.

(japa)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom
  2. Trojuholník, ktorý šetrí čas aj kroky
  3. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  2. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  3. Keď sa z brigády stane kariéra
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  5. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom
  6. Trojuholník, ktorý šetrí čas aj kroky
  7. Tienenie? Áno! Profirol dotácie™ pre veľký úspech pokračujú
  8. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 553
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 985
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 499
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 797
  5. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 106
  6. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 1 945
  7. Bez nich by elektrina netiekla. 1 700
  8. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť 1 425
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 476
  2. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 13 802
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 12 601
  4. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 910
  5. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 859
  6. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 9 367
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 094
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 8 914
  1. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  2. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  3. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  5. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  6. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  7. Tupou Ceruzou: Neotravujte
  8. INESS: Socializmus skončil, ale láska k štátnemu stále žije
SkryťZatvoriť reklamu