SME

Trať TEN-T má v meste dva varianty

Medzinárodná železničná trať, ktorá bude prechádzať mestom, bude viesť zväčša tunelom. Plánujú ho hĺbiť aj raziť.

Projekt železničnej trate TEN-T, ktorá je súčasťou koridoru Paríž – Viedeň – Bratislava, už má dopravno-urbanistickú štúdiu. Tá predkladá dva varianty, kadiaľ povedie trať.

Trať má viesť popri Nivách

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rozdiel medzi variantmi je len v úseku, ktorý vedie centrom mesta. Oba varianty sú situované do blízkosti Národného divadla, pritom jeden – východný, je bližšie k stanici Nivy. „Ten uprednostňujeme, pretože je výhodnejší pre cestujúcich medzi jednotlivými typmi dopravy,“ hovorí Viktória Chomová, konateľka spoločnosti DI Koridor, ktorá spracúva projektovú dokumentáciu. Okrem toho, že trať bude súčasťou medzinárodného koridoru, bude dôležitá aj pre mestskú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu

Jej väčšia časť bude v tuneli, v meste bude mať tri stanice – Predmestie, Filiálka a Petržalka, ako aj dve zastávky – Nivy a Centrum. „Rozdiel medzi stanicami a zastávkami je v tom, že na staniciach je viac koľají a vlaky sa tu môžu predbiehať,“ hovorí Chomová.

Tunelová trať bude mať asi šesť kilometrov. Pôjde od Predmestia v smere na Filiálku a Šancovú ulicu, potom popod Dunaj a von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou neďaleko obchodného domu Átrium.

Tunel budú od Šancovej raziť

Tunel bude v hĺbke 16 až 40 metrov pod zemou. Niektoré úseky zrealizujú razením, vtedy sa pracuje len pod zemou a stavba tunela nenarušuje život, dopravu či stavby na povrchu.

„Časť v úseku od Predmestia po Filiálku bude hĺbená z povrchu od Šancovej, popod Dunajom až po Petržalku bude tunel razený,“ povedala Chomová. Dodala, že razený tunel bude dvojrúrový a v každej rúre bude jedna koľaj. V hĺbenom tuneli budú môcť byť v jednej rúre aj dve koľaje.

SkryťVypnúť reklamu

Projekt aj inžiniering stavby robí spoločnosť DI Koridor, tú na tento účel vytvorili Dopravoprojekt a Infraprojekt.

Na otázku, či nie je tunel pod Dunajom problémovým úsekom, odpovedala Chomová, že táto časť nebude problémovejšia ako tá, ktorá povedie centrom.“ V hlavnom tíme pracuje asi 50 projektantov, čo sa týka úseku pod Dunajom, existujú skúsenosti z viedenského metra, ktoré vedie pod riekou.“

Trať nie je v územnom pláne

V súčasnosti projekt z hľadiska vplyvov na životné prostredie posudzuje ministerstvo životného prostredia.

Dopravno-urbanistická štúdia, ktorá je hotová, by mala byť podkladom pre zmenu územného plánu, keďže projekt doň nebol zapracovaný.

Okrem prepojenia Predmestia a Petržalky zahŕňa projekt TEN-T aj elektrifikáciu trate Devínska Nová Ves – Marchegg a spojenie letiska so železničnou sieťou.

SkryťVypnúť reklamu

Stavba by sa mala začať v roku 2010 a dokončená by mala byť o päť rokov neskôr.

Električka na päť rokov

Na verejnom prerokovaní dopravno-urbanistickej štúdie železničnej trate TEN-T sa obyvatelia pýtali najmä na jej koordináciu s nosným systémom MHD.

Zástupcovia železníc aj mesta tvrdia, že projekt je zladený s plánovanou trasou nosného systému MHD – rýchloelektričky do Petržalky. Trať električky má byť hotová v roku 2010. Päť rokov – kým železnice postavia tunel popod Dunaj, má premávať po zrekonštruovanom Starom moste, potom má využívať tunel trate TEN-T.

Viacerí občania kritizujú mesto, že plánuje stavať na Starom moste „trať na päť rokov“. „Je to plytvanie peniazmi,“ povedal Marcel Slávik zo združenia domových samospráv. Tomáš Fabor z magistrátu oponoval. „Mesto nemôže na dopravné riešenie čakať až do roku 2015,“ povedal. Dodal, že je nutné zrekonštruovať Starý most a náklady na stavbu električkovej trate nebudú v rámci jeho opráv takou veľkou položkou.

Dodal tiež, že ešte nie je isté, či aj po roku 2015, keď električka začne využívať tunel pod Dunajom, nezostane zachovaná zároveň aj jej trať na moste.

(japa)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  4. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  7. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  2. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  3. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  4. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  8. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 13 100
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 8 846
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 8 251
  4. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 3 614
  5. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 3 300
  6. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 3 122
  7. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 803
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 2 341
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 43 365
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 33 350
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 16 233
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 7 819
  5. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 913
  6. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 6 766
  7. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 549
  8. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 6 358
  1. Pavel Macko: Prelomia Rusi obranu alebo ustúpia ultimátu?
  2. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
  3. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  4. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  5. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  6. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  7. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  8. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
SkryťZatvoriť reklamu