SME

Z periférie má byť brána do mesta

V lokalite Matadoru chce stavať taliansky investor, ktorému patria viaceré výrobné haly.

Jedna z výrobných hál na území, ktoré patrilo za socializmu k zanedbanej časti, pretože bolo v blízkosti rakúskej hranice. Končia sa tu aj ižinierske siete. V súčasnosti sa pozícia lokality mení – je kilometer vzdušnou čiarou od Hradu, v širšom kontexte dJedna z výrobných hál na území, ktoré patrilo za socializmu k zanedbanej časti, pretože bolo v blízkosti rakúskej hranice. Končia sa tu aj ižinierske siete. V súčasnosti sa pozícia lokality mení – je kilometer vzdušnou čiarou od Hradu, v širšom kontexte d (Zdroj: SME – MICHAL DAVID)

Prerokovanie urbanistickej štúdie zóny Matador s verejnosťou bolo minulý štvrtok. Riešenie vyvolalo emócie obyvateľov, ktorí v tejto zóne vlastnia nehnuteľnosti alebo s ňou susedia.

„Urbanistická štúdia je len príkladom riešenia, môže sa meniť, nejde o záväzný plán zóny,“ povedal Ivan Kočan, architekt, ktorý štúdiu vypracoval.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lukratívna oblasť

Podnetom bol zámer talianskeho investora Alfagona Italia, ktorý vlastní vyše 12 hektárov v tejto lokalite – jej centrom sú tri veľké výrobné haly. Tie chce zbúrať a postaviť tu viac budov, najvyššie majú mať 34 poschodí. Mali by tu byť hotel, administratíva, obchody, byty a služby.

SkryťVypnúť reklamu

„Nejde o developera, ale o spoločnosť, ktorá podniká v oblasti gumárenského priemyslu. Je to jediný veľký výrobca v tejto lokalite, okrem susednej Hydroniky,“ povedal Kočan.

Spoločnosť chce s výrobou v území skončiť, pretože ho považuje za príliš lukratívnu oblasť na takúto funkciu. „V novom územnom pláne je síce funkcia výroby zachovaná, ale zmena funkcie by mala patriť k prvým úpravám,“ hovorí Kočan.

Dopravné prepojenia

Podľa Kočana bude práve areál Matadoru po dostavaní diaľnice medzi Rakúskom a Slovenskom vstupnou bránou do Bratislavy. Navyše susedí so železničnou stanicou a v blízkosti tohto územia povedie aj medzinárodná železničná trať Paríž – Bratislava, ktorá bude mať aj štyri zastávky v meste a väčšia časť trasy povedie od Petržalky smerom do mesta v tuneli.

SkryťVypnúť reklamu

„Lokalita je napojená na dve radiály – Panónsku a Dolnozemskú, takže dopravné spojenie s centrom mesta je ideálne, vzdušnou čiarou je Hrad vzdialený asi kilometer.“ Podľa architekta bolo najväčším problémom vyriešiť priame a vnútorné dopravné prepojenie. „Je to areál, z ktorého treba urobiť mesto. Chýbajú vnútorné komunikácie, tie dnes suplujú betónové cestičky medzi objektmi pôvodných výrobných hál.“

Urbanistická štúdia v prvej etape rieši hlavné napojenie areálu viaduktom ponad železnicu z Bratskej ulice. Ďalšie dva prístupy by boli z Kopčianskej ulice, tá sa má rozšíriť na tri pruhy. Podľa štúdie by sa mala v druhej etape rozšíriť aj Gogoľova ulica.

Námietky obyvateľov

Navrhovanú výstavbu považujú obyvatelia za príliš rozsiahlu. „Som proti navrhovanej výške 34 poschodí, takéto stavby by úplne znehodnotili moje súkromie,“ hovorí jeden z obyvateľov Marián Vanek. Navrhované riešenie križovatky Gogoľova – Dargovská zasahuje do jeho nehnuteľnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Kočana si rozšírenie Gogoľovej nevyžaduje zámer talianskeho investora, ale širšie vzťahy v lokalite. „Pre investora je dôležité prepojenie s Bratskou a Kopčianskou ulicou, rozširovanie Gogoľovej bude nutné až v súvislosti s rozvojom susediaceho územia za Gogoľovou ulicou v smere na Kaukazskú. To je budúcnosť,“ hovorí Kočan.

Vanek protiargumentuje tým, že napojenie cez Kopčiansku stačiť nebude a zvýši sa aj doprava na Gogoľovej, čo zne­príjemní život obyvateľom a časom donúti mesto cestu rozšíriť. „Investor nemusí predsa riešiť všetky dopravné problémy v susediacom území. Na Gogoľovu v prvej etape výstavby – prestavby areálu – vôbec nebude napojený,“ hovorí Kočan.

Urbanistickú štúdiu Matador môžu občania pripomienkovať do 15. 9. Po vyhodnotení pripomienok ju navrhovatelia predložia mestskej časti Petržalka a mestu.

Situačná mapka

Čiernym bodom je označený areál, kde chce investor stavať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  2. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  3. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  5. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  6. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  7. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  8. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 748
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 15 832
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 13 120
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 973
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 6 383
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 868
  7. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 799
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 566
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu