SME

Prístavný most ostane rizikom

Prístavný most je nielen najrušnejšou komunikáciou na Slovensku, ale aj jednou z najproblémovejších. Jeho kapacitu však nemožno zvýšiť, lebo viac áut neunesie, hovorí diaľničná spoločnosť.

Každý deň prejde po Prístavnom moste vyše 120-tisíc áut. Už dnes je tento dopravný uzol využitý na maximum, áut na okolitých cestách však bude pribúdať.Každý deň prejde po Prístavnom moste vyše 120-tisíc áut. Už dnes je tento dopravný uzol využitý na maximum, áut na okolitých cestách však bude pribúdať. (Zdroj: SITA)

Prístavný most je nielen najrušnejšou komunikáciou na Slovensku, ale aj jednouz najproblémovejších. Jeho kapacitu však nemožno zvýšiť, lebo viac áut neunesie, hovorí diaľničná spoločnosť.

Zápchy z Prístavného mosta tak skoro nezmiznú. Pritom v nich skoro denne stoja autá Bratislavčanov i mimobratislavských, kamióny aj mestská hromadná doprava.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Námestník bratislavského primátora Milan Cílek, zodpovedný za dopravu, minulý týždeň povedal, že by pomohlo, keby sa most rozšíril na šesť jazdných pruhov.

SkryťVypnúť reklamu

Most je v správe Národnej diaľničnej spoločnosti. Jej hovorca Marcel Jánošík hovorí, že zvýšiť kapacitu mosta nie je možné. Ide o diaľnično-železničný most, a ten musí mať svoje parametre – napríklad odstavný pruh,“ povedal Jánošík.

Nosnosť nepustí

Aj keby sa však miesto pre tretí pruh v každom smere našlo a vodorovné značenie by sa premaľovalo, bol by problém s nosnosťou. „Most by toľko áut neuniesol, nehovoriac o tom, že najťažšia doprava, teda kamióny, by premávala v krajných pruhoch,“ hovorí Jánošík. To by bola na toľkokrát opravovaný most priveľká záťaž.

Prístavný most je už teraz najfrekventovanejšou komunikáciou na Slovensku. Denne tadiaľto prejde vyše 120-tisíc áut. Ide o dopravný uzol pre tranzitnú i mestskú dopravu. Každá nehoda na moste preto spôsobí zápchy. Dodnes je v pamäti havária kamióna v roku 2004, pre ktorú sa upchala celá Bratislava a pri ktorej zomrel vodič pádom z 30 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Most lievikom

Naopak, s rozšírením diaľničného úseku Bratislava – Senec na šesťpruhový sa podľa Jánošíka počíta do dvoch rokov. V smere od Trnavy však vznikne nový problém. Rozšírená diaľnica privedie na most viac áut, no tu ich bude čakať lievik.

„Riešením by bola diaľnica D4, ktorá by spojila diaľnice D2 a D1 a tranzitnú dopravu by tak odklonila,“ povedal Jánošík. Príprava novej diaľnice pokračuje, existuje už štúdia o vplyvoch na životné prostredie.

Proti tomu, aby sa D4 postavila čo najlacnejšia, sú však obyvatelia malokarpatských obcí, najmä Borinky. Diaľnica má totiž prejsť najkratšou trasou tunelom v blízkosti biokoridorov a ľudských obydlí.

Ako sa bude táto situácia riešiť, Jánošík nepovedal, s tým, že diaľničná spoločnosť o priori­tách nerozhoduje. Práve minulý týždeň o diaľniciach hovoril premiér Fico. Podľa neho je prioritou spojiť Bratislavu s Košicami do roku 2010.

SkryťVypnúť reklamu

Niektorí odborníci pritom tvrdia, že ak štát rýchlo neurobí niečo s dopravou okolo Bratislavy, naša krajina môže prísť o štatút tranzitnej krajiny, teda aj o veľké peniaze.

Sitina sa ešte len ukáže

Pomôcť doprave v hlavnom meste mal aj tunel Sitina, ktorým sa odklonila tranzitná doprava z Patrónky. „Táto križovatka je dnes prakticky prázdna,“ povedala šéfka sekcie dopravy na magistráte Tatiana Kratochvílová.

Jánošík zároveň hovorí, že počty áut, ktoré denne prejdú cez Sitinu, prevyšujú všetky predpoklady. „Až v septembri sa skutočne ukáže, aký účinok malo otvorenie tunela na dopravu v meste,“ podotkol Cílek.

Väčšina kolízií vzniká podľa Jánošíka nedisciplinovanosťou vodičov. Niektorí napríklad omylom vojdú na privádzač k tunelu a potom cúvajú, aby sa dostali na Lamačskú. V meste však nemôžu byť dlhé diaľničné privádzače, odkiaľ by sa vodičom nenapadlo vracať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 304
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 462
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 908
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 669
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 554
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 194
  7. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 2 177
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 166
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tibor Gašpar ukazuje fotku jaziev na bruchu Roberta Fica.

Využili, že majú prístup k spisu.


a 2 ďalší 289

Spoluautor tvrdí, že prešla odbornou oponentúrou.


86
Peter Schutz

Do tejto situácie ho dostáva Trumpova podpora „koalície ochotných“.


9
Atentátnik Juraj Cintula na súde.

Rentu pre Fica odmietajú aj voliči Smeru.


24
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 31 358
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 767
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 592
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 673
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 937
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 613
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 058
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 805
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu