SME

Bizarné vozidlá ohrozujú šoférov aj chodcov

Rastie počet minimotorkárov, ktorí sa preháňajú aj po chodníkoch v meste. Štvorkolkári zase robia problémy v doprave, nerešpektujú predpisy

Jazda na minimotorkách a štvorkol?kách patrí teraz k najobľúbenejším športovým zábavám. Vyvoláva však protichodné reakcie. Vlastniť minimotorku je módne, ich vodiči, väčšinou mladí ľudia, sa však dostávajú do kolízií s chodcami a porušujú dopravné predpisy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mnohé minimotorky navyše nespĺňajú požadované bezpečnostné kritériá. Problémy spôsobujú aj štvorkolky, ktorých vodiči nerešpektujú dopravné predpisy. Ohrozujú tak ostatných šoférov aj chodcov.

Minimotorky ohrozujú chodcov

Na miniatúrne motorky, ktoré vyzerajú ako hračkárske, nedajú mladí nadšenci dopustiť. "Je to úplne iné ako jazda na veľkej motorke. Kto to nevyskúša, nevie, o čo prichádza. Slovami sa ten pocit opísať nedá," nadchýna sa majiteľ minimotorky Tomáš. Iný názor majú chodci, ktorým "motorizovaní" prekážajú.

SkryťVypnúť reklamu

"V poslednej dobe akoby sa s tými motorkármi roztrhlo vrece. Preháňajú sa po chodníkoch ako blázniví. Minule ma jeden skoro zrazil na chodníku pri Námestí slobody," sťažuje sa 40-ročná pani Alena Mórová, ktorá býva v centre mesta.

Ladislav Ivančík zo spoločnosti, ktorá minimotorky dováža povedal, že na cestách sa s nimi ešte jazdiť nesmie. "Od budúceho roka budú mať jazdu na ces?tách povolené midimotorky, ktoré sú trochu väčšie." Dodáva, že s najmenšími motorkami sa v premávke ešte nepočíta.

Záujem o ne je napriek tomu veľký. Ako povedal Ivančík, za posledné tri mesiace predali na Slovensku niekoľko tisíc strojov. Motorky sú cenovo dostupné. Stoja približne od deväť do dvanásťtisíc korún. Táto cena má podľa Ivančíka vyvážiť ich nižšiu kvalitu, ktorá vyhovuje začiatočníkom. Dodal, že pre nich je výhodné kúpiť si lacnejšiu motorku, ktorá vydrží menej ako kvalitný stroj. Ten môže stáť aj 40-tisíc.

SkryťVypnúť reklamu

Vyhradené areály

Na rozdiel od minimotoriek, ktoré sa preháňajú po chodníkoch a v uliciach mesta, na štvorkolkách sa dá jazdiť len vo vyhradených areáloch alebo na povolených miestach.

Andrej Más, riaditeľ spoločnosti, ktorá robí športové podujatia a štvorkolky prenajíma povedal, že jazdiť sa na nich môže len v areáloch spoločnosti. Na iných? miestach musia žiadať o povolenie. "Štvorkolky nepožičiavame do ulíc," hovorí.

Pri akciách je vždy prítomný inštruktor a na trati je bezpečnostný personál. Más dodal, že o adrenalínovú jazdu na štvorkolkách majú najväčší záujem firmy. Jednotlivci si ich požičiavajú menej. Za hodinu prenájmu sa platí 2500 korún. Štvorkolky sa dajú aj kúpiť. Predajca nám povedal, že ľudia sa o nich informujú, ale kupujú už menej. Najlacnejšia štvorkolka totiž vyjde na 180-tisíc, naj?drahšia môže stáť až 390-tisíc korún.

SkryťVypnúť reklamu

Polícia priestupky rieši

Policajná hovorkyňa Alena Toševová povedala, že do premávky nesmie ísť vozidlo, ktoré nie je schválené a nemá osvedčenie o evidencii alebo technické osvedčenie. Musia byť prihlásené do evidencie na okresnom dopravnom inšpektoráte a mať tabuľku s evidenčným číslom.

Pri kontrole sa vodič preukazuje osvedčením. Niektoré vozidlá, ako motocykle s objemom valcov do 50 centimetrov kubických sa do evidencie neprihlasujú. Vtedy je vodič povinný mať počas jazdy so sebou osvedčenie o evidencii vozidla alebo technické osvedčenie. Minimotorky evidencii nepodliehajú a na ich vedenie nie je potrebný vodičský preukaz, na cestách sa s nimi jazdiť nesmie. Pri porušení predpisov môže polícia uložiť pokutu do výšky 10-tisíc korún a zákaz činnosti do jedného roka.

Polícia vykonáva kontroly takýchto vozidiel a porušenie predpisov zo strany vodičov štvorkoliek a minimotoriek rieši podľa zákona o priestupkoch alebo v správnom konaní.

DAGMAR GUROVÁ

Kde jazdiť na štvorkolke

Fanúšikovia adrenalínovej jazdy sa môžu na prenajatej štvorkolke previezť vo vyhradených areáloch:

d Off-Road centrum v Petržalke

d Off-Road pri piehrade v Čunove

d Motokrosová dráha pri Stupave

d OffRoad Sekule pri Malackách

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  2. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  3. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  4. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  5. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 11 599
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 5 904
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 5 749
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 472
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 054
  6. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 766
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 358
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 2 490
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 14 218
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 11 991
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 886
  4. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 8 780
  5. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 497
  6. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 316
  7. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 311
  8. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 235
  1. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  2. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  3. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  4. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  5. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  6. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  7. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  8. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
SkryťZatvoriť reklamu