SME

Bizarné vozidlá ohrozujú šoférov aj chodcov

Rastie počet minimotorkárov, ktorí sa preháňajú aj po chodníkoch v meste. Štvorkolkári zase robia problémy v doprave, nerešpektujú predpisy

Jazda na minimotorkách a štvorkol?kách patrí teraz k najobľúbenejším športovým zábavám. Vyvoláva však protichodné reakcie. Vlastniť minimotorku je módne, ich vodiči, väčšinou mladí ľudia, sa však dostávajú do kolízií s chodcami a porušujú dopravné predpisy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mnohé minimotorky navyše nespĺňajú požadované bezpečnostné kritériá. Problémy spôsobujú aj štvorkolky, ktorých vodiči nerešpektujú dopravné predpisy. Ohrozujú tak ostatných šoférov aj chodcov.

Minimotorky ohrozujú chodcov

Na miniatúrne motorky, ktoré vyzerajú ako hračkárske, nedajú mladí nadšenci dopustiť. "Je to úplne iné ako jazda na veľkej motorke. Kto to nevyskúša, nevie, o čo prichádza. Slovami sa ten pocit opísať nedá," nadchýna sa majiteľ minimotorky Tomáš. Iný názor majú chodci, ktorým "motorizovaní" prekážajú.

SkryťVypnúť reklamu

"V poslednej dobe akoby sa s tými motorkármi roztrhlo vrece. Preháňajú sa po chodníkoch ako blázniví. Minule ma jeden skoro zrazil na chodníku pri Námestí slobody," sťažuje sa 40-ročná pani Alena Mórová, ktorá býva v centre mesta.

Ladislav Ivančík zo spoločnosti, ktorá minimotorky dováža povedal, že na cestách sa s nimi ešte jazdiť nesmie. "Od budúceho roka budú mať jazdu na ces?tách povolené midimotorky, ktoré sú trochu väčšie." Dodáva, že s najmenšími motorkami sa v premávke ešte nepočíta.

Záujem o ne je napriek tomu veľký. Ako povedal Ivančík, za posledné tri mesiace predali na Slovensku niekoľko tisíc strojov. Motorky sú cenovo dostupné. Stoja približne od deväť do dvanásťtisíc korún. Táto cena má podľa Ivančíka vyvážiť ich nižšiu kvalitu, ktorá vyhovuje začiatočníkom. Dodal, že pre nich je výhodné kúpiť si lacnejšiu motorku, ktorá vydrží menej ako kvalitný stroj. Ten môže stáť aj 40-tisíc.

SkryťVypnúť reklamu

Vyhradené areály

Na rozdiel od minimotoriek, ktoré sa preháňajú po chodníkoch a v uliciach mesta, na štvorkolkách sa dá jazdiť len vo vyhradených areáloch alebo na povolených miestach.

Andrej Más, riaditeľ spoločnosti, ktorá robí športové podujatia a štvorkolky prenajíma povedal, že jazdiť sa na nich môže len v areáloch spoločnosti. Na iných? miestach musia žiadať o povolenie. "Štvorkolky nepožičiavame do ulíc," hovorí.

Pri akciách je vždy prítomný inštruktor a na trati je bezpečnostný personál. Más dodal, že o adrenalínovú jazdu na štvorkolkách majú najväčší záujem firmy. Jednotlivci si ich požičiavajú menej. Za hodinu prenájmu sa platí 2500 korún. Štvorkolky sa dajú aj kúpiť. Predajca nám povedal, že ľudia sa o nich informujú, ale kupujú už menej. Najlacnejšia štvorkolka totiž vyjde na 180-tisíc, naj?drahšia môže stáť až 390-tisíc korún.

SkryťVypnúť reklamu

Polícia priestupky rieši

Policajná hovorkyňa Alena Toševová povedala, že do premávky nesmie ísť vozidlo, ktoré nie je schválené a nemá osvedčenie o evidencii alebo technické osvedčenie. Musia byť prihlásené do evidencie na okresnom dopravnom inšpektoráte a mať tabuľku s evidenčným číslom.

Pri kontrole sa vodič preukazuje osvedčením. Niektoré vozidlá, ako motocykle s objemom valcov do 50 centimetrov kubických sa do evidencie neprihlasujú. Vtedy je vodič povinný mať počas jazdy so sebou osvedčenie o evidencii vozidla alebo technické osvedčenie. Minimotorky evidencii nepodliehajú a na ich vedenie nie je potrebný vodičský preukaz, na cestách sa s nimi jazdiť nesmie. Pri porušení predpisov môže polícia uložiť pokutu do výšky 10-tisíc korún a zákaz činnosti do jedného roka.

Polícia vykonáva kontroly takýchto vozidiel a porušenie predpisov zo strany vodičov štvorkoliek a minimotoriek rieši podľa zákona o priestupkoch alebo v správnom konaní.

DAGMAR GUROVÁ

Kde jazdiť na štvorkolke

Fanúšikovia adrenalínovej jazdy sa môžu na prenajatej štvorkolke previezť vo vyhradených areáloch:

d Off-Road centrum v Petržalke

d Off-Road pri piehrade v Čunove

d Motokrosová dráha pri Stupave

d OffRoad Sekule pri Malackách

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  3. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  4. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  5. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  6. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  2. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  6. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 10 758
  2. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 5 904
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 5 143
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 824
  5. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 808
  6. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 688
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 595
  8. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 1 521
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 55 232
  2. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 25 279
  3. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 20 214
  4. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 11 439
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 7 772
  6. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 7 493
  7. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 7 093
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 411
  1. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  2. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  3. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  4. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  5. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  7. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  8. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
SkryťZatvoriť reklamu