BRATISLAVA. V bratislavskej MHD došlo za posledné štyri roky k zásadnému zlepšeniu ponúkaných služieb a aj vozového parku.
V piatok to vyhlásil primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal, ktorý chce svoj post obhájiť aj v nadchádzajúcich komunálnych voľbách.
Martin Fundárek z občianskeho združenia Lepšia doprava si však myslí, že v prípade rozvoja MHD v Bratislave za uplynulé štyri roky nastala stagnácia až mierny úpadok.
Dve tretiny Bratislavčanov vidia posun
Nesrovnal svoje tvrdenia opiera o prieskum verejnej mienky, ktorý si objednal Dopravný podnik Bratislava.
"Viac ako dve tretiny opýtaných Bratislavčanov vidia veľký kvalitatívny posun práve v kvalite cestovania v MHD. Za posledné štyri roky nastal v tejto oblasti obrovský skok. V Bratislave máme 60 nových električiek, 90 nových autobusov, 19 elektrobusov a všetky trolejbusy sú už obnovené," povedal primátor.
Viaceré vozidlá MHD sú podľa jeho slov klimatizované, nízkopodlažné, ponúkajú internetové pripojenie a viacero smart riešení.
Nesrovnal deklaruje, že obnovili viac ako 40 zastávok. Na viaceré zastávky, najmä v centre mesta, boli nainštalované elektronické informačné tabule.
Zľavy pre dôchodcov a doprovod detí
V rozvoji verejnej dopravy chce pokračovať ďalej. Posun sľubuje v projektoch električkovej trate až na koniec Petržalky, do Devínskej Novej Vsi, Podunajských Biskupíc či Vrakune.
"Chcem pokračovať v nákupe nových električiek a autobusov. Plánujem zjednotiť zľavy pre seniorov. Chcem, aby sa 100-percentná zľava z ceny cestovného posunula z veku 70 rokov, kde je teraz, na individuálny vek, kedy konkrétny Bratislavčan nastúpi do dôchodku. MHD musí viac podporovať mladé rodiny, navrhujem preto 100-percentnú zľavu pre sprievod detí do troch rokov," podotkol primátor.
Bratislava podľa neho na to má peniaze, pretože je v najlepšej finančnej kondícii za posledné roky.
Posun v MHD nastal podľa generálneho riaditeľa bratislavského dopravného podniku Milana Urbana aj v kvantite výkonov. Dopravný podnik spolu s mestom podľa neho musia pokračovať v pravidelnej obnove vozidiel MHD.
"To znamená zhruba ročne 40 autobusov, tri až štyri električky a šesť až sedem trolejbusov. Trolejbusy sú však už teraz vynovené kompletne. Ich obnova preto bude naštartovaná až po roku 2020," podotkol.
Skeptici hovoria o predvolebnej kampani
Fundárek hodnotí ako pozitívum práce súčasného vedenia mesta a dopravného podniku dokončenie prvej etapy električkovej trate do Petržalky a obnovy Starého mosta.
Radí tu aj spustenie bikesharingu a masívnu obnovu ciest, kde je však podľa neho otázna kvalita odvedenej práce i výber rekonštruovaných úsekov.
"Rozvoj a modernizácia koľajovej dopravy sa však výrazne zbrzdili. Modernizácia vozidlového parku dopravného podniku je nekoncepčná, nekupujú sa vozidlá, ktoré by bolo najviac treba. Verejná doprava je naďalej obmedzovaná pre rôzne podujatia a pre stavebnú činnosť," zhodnotil Fundárek pre TASR.
Nesrovnalom navrhované nové zľavy v MHD vníma ako nekoncepčné.
Podľa Fundáreka ide len o predvolebnú kampaň, ktorá nie je postavená na reálnych základoch.