SME

Nesrovnal sľubuje pred voľbami aj to, čo pred rokmi

Niektoré sľuby splnil, iné presunul, ďalšie nesplnil vôbec. V niektorých prípadoch urobil opak.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal. (Zdroj: TASR)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Primátor Ivo Nesrovnal tvrdí, že kandiduje, aby dotiahol začaté zmeny. S niektorými však ani nezačal. Jeho volebný program spred štyroch rokov z jeho stránok zmizol.

„Vážení Bratislavčania, je 25 rokov po Nežnej revolúcii a Bratislava je na križovatke. Kolabuje doprava, v meste je neporiadok. Bilbordy a grafity ničia verejné priestranstvá a developeri si robia, čo chcú,“ napísal Nesrovnal vo svojom programe pred štyrmi rokmi. Jeho názov bol 111 krokov, ako vrátiť Bratislavu Bratislavčanom.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasný volebný program nazval Moja zmluva s Bratislavčanmi a obsahuje 11 bodov.

Na cestách ešte horšie

Nesrovnal sľuboval parkovaciu politiku, vytvorenie záchytných parkovísk, vybudovanie bezpečných a priamych radiál z mestských častí.

Nie je nič ľahšie, ako písať volebné sľuby.

Ivo Nesrovnal, (úvod k volebnému programu)

Dnes hovorí, že dotiahne rozbehnuté projekty parkovacích domov a záchytných parkovísk a prijme pravidlá pre parkovanie.

Zo štyroch plánovaných parkovísk dnes čaká na stavebné povolenie len to pri cintoríne vo Vrakuni. Petržalské pri Janíkovom dvore a ďalšie pri Jurajovom dvore a vo Vajnoroch sa len chystajú.

Na parkovacej politike sa mu s poslancami nedarí zhodnúť už roky. Problém s tým mal aj jeho predchodca Milan Ftáčnik. Presadil však znenie parkovacej politiky, no poslanci dnes nechcú schváliť úpravy štatútu mesta tak, aby začala platiť.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia oceňujú, že sa v meste opravujú cesty. To sa podarilo aj vďaka desaťmiliónovej dotácii od vlády.

Mesto celkovo podľa magistrátu do opráv investovalo 18,5 milióna eur, opravilo 121 kilometrov ciest, viac ako 20 kilometrov chodníkov a 19 zastávok MHD.

Zapojenie železnice

Nesrovnalovi vyšiel sľub so zapojením železnice do mestskej hromadnej dopravy, čo však železnice plánovali už dlhé roky. Tak ako pred štyrmi rokmi sľubuje vybudovanie novej železničnej stanice v lokalite Filiálka.

Kontroverznú zmluvu o prestavbe hlavnej stanice však nevypovedal. Dokončil rekonštrukciu Starého mosta, spustenú za Ftáčnika, dal opraviť Most SNP.

Na druhý pokus sa mu podarilo spustiť bikesharing, o ktorý sa neúspešne pokúšal už jeho predchodca Ftáčnik. Cyklistom však chýbajú bezpečné mestské cyklotrasy.

SkryťVypnúť reklamu

Magistrát hlavného mesta Bratislava je najväčšou brzdou rozvoja cyklistickej dopravy v Bratislave

Cyklokoalícia

Pred štyrmi rokmi Nesrovnal hovoril, že treba zrýchliť ich budovanie. Dnes bilancuje, že vybudoval 36 kilometrov nových cyklochodníkov.

Cyklokoalícia však narátala len 11,5 kilometra. „Magistrát hlavného mesta Bratislava je najväčšou brzdou rozvoja cyklistickej dopravy v Bratislave,“ tvrdia.

Nové električky

„Budem pokračovať v rozvoji koľajovej dopravy,“ sľubuje primátor, ktorý však len nadväzuje na plány z roku 2013.

Chce dostavať električkovú trať na koniec Petržalky, zrekonštruovať trať cez Karlovu Ves do Dúbravky, pokračovať v príprave rekonštrukcie Ružinovskej a Vajnorskej radiály, dotiahnuť električku do Vajnor.

Prečítajte si tiež: Nové trate električiek už mohli byť Čítajte 

Podľa odborníkov však minimálne rekonštrukcie mohli byť spustené. Ale mesto nestihlo prípravy a muselo ešte pred troma rokmi vracať vyše 800-tisíc do eurofondov.

Projekty nových tratí v Ružinove, Devínskej Novej Vsi, Vrakuni a Podunajských Biskupiciach, prepojených na železnicu, plánuje Nesrovnal „rozvíjať“.

V programe vraví, že sa chce venovať rozvoju zanedbaných verejných priestranstiev a pýši sa Trnavským mýtom. Podľa poslanca Gábora Grendela však o podchode so súkromným investorom začala rokovať skupina dobrovoľníkov a ten potom požiadal mesto o prenájom, ktorý schválili poslanci.

Dlh rastie?

Ani vo volebnom programe spred štyroch rokov, ani dnes Nesrovnal nesľubuje znížiť zadlženie mesta. Podľa exprimátora Milana Ftáčnika ho totiž zvýšil.

„Mesto odovzdá s rekordným dlhom 142 miliónov eur a rezervným fondom 0,7 milióna eur, hoci ešte začiatkom tohto roka tam bolo viac ako 25 miliónov eur,“ napísal na svojom blogu kandidát na mestského poslanca Ftáčnik. Tvrdí, že nástupcovi mesto odovzdával s dlhom 111 miliónov eur a miliónovým rezervným fondom.

Mesto má pritom oveľa väčší rozpočet ako za Ftáčnika. Tohoročné plánované príjmy sú 387,5 milióna eur, v roku 2014 boli necelých 220 miliónov eur. Príjmy rastú v súvislosti s rastom ekonomiky, Nesrovnal tiež zvýšil dane z bytov „o hodnotu jednej kávy“.

Ftáčnik uvádza, že zadlženie dnes presahuje 51,4 percenta, čo „podľa zákona o rozpočtovej zodpovednosti vyžaduje prijatie osobitných opatrení“.

Magistrát na otázku, prečo sa dlh prehĺbil, neodpovedal. Poslal stanovisko, kde tvrdí, že zadlženosť sa síce počas minulého obdobia síce znižovala, no mestské firmy si brali úvery, ktoré je treba hradiť z rozpočtu.

"Počas funkčného obdobia primátora Bratislavy Iva Nesrovnala sa reštrukturalizoval dlh, nevýhodné úvery sa splatili alebo sa im zmenili podmienky tak, aby sa platilo menej na úrokoch. Mesto tak dáva na splácanie úrokov z úverov o 63 percent menej ako v roku 2014. Ide o 1,147 mil. eur ročne," tvrdí hovorkyňa.

Transparentná samospráva?

„Vypoviem všetky zmluvy, ktoré Bratislavčanov okrádajú,“ avizoval Nesrovnal. Mimovládna organizácia Transparency International však Bratislavu označila za „hlavné mesto svojvoľného zadávania zákaziek“.

V rebríčku transparentnosti Bratislava klesla o 25 pozícií na 42. miesto.

Magistrát dostal od roku 2015 od Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) celkovo šesťkrát nariadenie zrušiť, či zmeniť nezákonne vedené tendre. „Žiadne iné mesto nemalo viac ako tri pochybenia,“ píšu. Bratislava si tak vyslúžila aj najvyššiu pokutu 174-tisíc eur za nezákonný priebeh tendra na vodorovné dopravné značenie.

Transparency sa na korupciu pýtala aj obyvateľov miest. Až 43 percent ľudí malo pocit, že sa zákazky rozdeľujú na základe korupcie. „Z celoslovenského priemeru sa však vymyká jedno mesto, kde korupciu pri zákazkách vidia až dve tretiny jeho obyvateľov. Sú to – Bratislavčania,“ napísala Transparency International.

Problémy má aj nová stránka mesta, z ktorej zmizlo množstvo dokumentov, napríklad zápisnice z rokovaní. Keď sme si ich vyžiadali, mesto tvrdilo, že ich musí znovu naskenovať. Problematické je aj vyhľadávanie, nedokáže napríklad nájsť zoznam kandidátov na poslancov v novembrových voľbách. Stránka však získala ocenenie na 20. ročníku Microsoft Awards 2018.

Na stránke bolo v minulosti aj majetkové priznanie primátora Milana Ftáčnika. Nesrovnal v tradícii nepokračoval, jeho priznanie sme si museli vyžiadať cez infozákon, pričom nám ho doručili po 2,5 mesiaci.

Bilbordy a ulice

Primátor chce bojovať aj s vizuálnym smogom. Tvrdí, že doteraz odstránili takmer tisíc reklamných plôch. Tie sú vo veľkej miere na pozemkoch mesta, vyzvali k tomu i mestské časti.

Prečítajte si tiež: Najväčšie kauzy sa týkajú aj developerov Čítajte 

Vo svojej knihe zo septembra píše, že ich bolo až 1500. Celkovo v meste narátali 9600 reklamných zariadení väčších ako tri štvorcové metre.

Za riaditeľa sekcie správy nehnuteľností pritom Nesrovnal angažoval bývalého obchodného riaditeľa asi najväčšej bilbordovej spoločnosti Big Media Miroslava Bialka.

Podarilo sa mu zaviesť kontajnery pre bioodpad. Nevyšiel zámer začať stavať 200 nájomných bytov.

Kultúra na chvoste

Nesrovnal chce založiť aj stálu scénu v mestskom divadle, kde dnes hosťujú iné divadlá. Sľuby v oblasti kultúry spred štyroch rokov ako vytvoriť podmienky pre vznik kultúrnych zariadení ako Dom hudby, mestský amfiteáter či galérie mladých umelcov, však ostali nesplnené.

Sľuboval aj „vypracovať koncept Dunajskej promenády aj s projektom PKO“. Presadil však jeho predaj za euro. Promenádu na základe dohody so Starým Mestom zrekonštruovali J&T, Vydrica a Penta, pričom z nej zmizla frekventovaná cyklotrasa.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 180
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 541
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 865
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 168
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 764
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 934
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 931
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 604
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 413
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 246
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 422
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 358
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 204
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu