PETRŽALKA. Kedysi tam hrával futbalový klub, ktorý sa po 90. rokoch minulého storočia spomedzi všetkých bratislavských dostal ako jediný do ligy majstrov. V roku 2012 však štadión za Starým mostom, na ktorom hrávala Artmedia Petržalka, zrovnali so zemou a dodnes je na jeho mieste lúka.
Plán bol taký, že na jej mieste vyrastie nový štadión svetových rozmerov. Po tom, čo prišlo rozhodnutie, že na mieste sa nesmú stavať podzemné garáže, UEFA výstavbu štadióna zakázala.
Investor tak časom zmenil svoj zámer a rozhodol sa, že pri Sade Janka Kráľa na pravom brehu Dunaja len dvesto metrov od brehu postaví novú štvrť s bytmi a knaceláriami - Green Park.
Požiadal preto o zmenu územného plánu, pretože pozemky boli predtým určené na šport. Mestskí poslanci však odobrili, že už môžu slúžiť aj na občiansku vybavenosť a výstavbu bytov.
Developer tak začal plánovať, čo v lokalite postaví. V posledných rokoch pritom projekt Green Park niekoľkokrát menil virtuálnu podobu. Aktuálne však spoločnosť RV Development 3, s.r.o., blízka podnikateľovi Ivanovi Kmotríkovi st., predložila nový variant.
Čo bude v novej štvrti
Dominantou novej štvrte má byť 30-poschodový vežiak s takmer stometrovou výškou. Majú sa v ňom nachádzať byty a apartmány. Okrem neho má v novej štvrti vyrásť aj 11-podlažná kancelárska budova a štyri 6-podlažné bytovky.
V komplexe by sa malo nachádzať dokopy 221 bytov a 206 apartmánov, vyše 30-tisíc štvorcových metrov kancelárii, ale aj priestory na obchody a služby. Bohatá má byť aj zeleň okolo budov.
S výstavbou plánuje investor začať ešte tento rok a hotová by mala byť do roku 2020. Náklady na postavenie novej štvrte odhaduje priblžne na 65 miliónov eur.
Architektom projektu je štúdio Expoline Karola Kállaya ml.
Zmeny oproti pôvodnému návrhu
Mnohí Bratislavčania a aktivisti boli s posledným návrhom spred vyše roka nespokojní. Doručili k nemu preto množstvo pripomienok a viaceré z nich investor do novej verzie projektu zapracoval.
Okrem inej architektúry sa tak v nej počíta napríklad s pretvorením časti Krasovského ulice na pešiu zónu, aby sa lepšie napojila na Sad Janka Kráľa. Služby a obchody v komplexe budú po novom orientované viac do parku, v okolí sa vybudujú cyklotrasy, ktoré sa napoja na nábrežie a počet parkovacích miest sa mierne zníži.
Trávniky pred 30-poschodovou budovou majú plynule nadväzovať na park v taktiež plánovanej novej štvrti - Nové Lido, za ktorou stojí rovnaký developer.
Projekt Green park nemá ponovom stáť už ani na takom vysokom násype ako v predchádzajúcich variantoch, hoci sa podľa Adriana Gubča z Bratislava YIMBY núkala možnosť zjednotiť výšku komplexu s úrovňou cesty, po ktorej jazdia električky. Priestor pod estakádou sa má namiesto toho využiť na výstavbu športovísk.
Nespokojnosť a zmierenie
Nové plány investora sa aktivistom opäť nepáčia. Občianska iniciatíva Bratislava otvorene tvrdí, že 30-podlažná budova poškodí tradičnú a chránenú panorámu Bratislavy, bude ničiť územie parku, kulturno-relaxačnú zónu na Tyršovom námestí a bude mať výrazné negatívne vplyvy na životné prostredie (hluk, emisie, prach, svetelný smog, hydrogeológia).
Najhoršie na celom projekte je podľa jej automobilová doprava. „Garáže pre 1190 vozidiel prinesú do celej zóny obrovské negatívne vplyvy na kvalitu života a životného prostredia. Na Viedenskej ceste sa zvýši prepravná kapacita o dvesto percent, čo je približne každých 40 sekúnd jedno auto,“ povedal Matej Vagač s iniciatívy Bratislava otvorene.
Hoci Green Park možno podľa Gubča iba ťažko označiť za originálny či bezchybný projekt, ide o omnoho lepší návrh ako ten pôvodný.
„Ak sa už musíme zmieriť s výstavbou v danom území a v danom rozsahu, ide o prijateľný kompromis, dokazujúci, že pripomienkovanie projektov a silný verejný tlak na kvalitu má zmysel,“ dodal Adrian Gubčo, geograf a spoluautor blogu Bratislava YIMBY.