SME

V Bratislave chcú oživiť Propeler. Nie však lodnú linku

Parník spájajúci brehy Dunaja začal v Bratislave premávať v roku 1891.

Propeler na Dunaji v čase svojej premávky.Propeler na Dunaji v čase svojej premávky. (Zdroj: bratislavskerozky.sk)

STARÉ MESTO. Má strategickú polohu. Nachádza sa medzi filharmóniou, Národnou galériou a Národným múzeom. Priamo na nábreží pri Dunaji s výhľadom na Sad Janka Kráľa.

V súčasnosti je už dlhšie zatvorená a aj napriek atraktívnej polohe robila posledné roky Bratislave iba hanbu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zákazníci sa totiž v bývalej kaviarni Propeler na Rázusovom nábreží nedočkali kvalitných služieb.

Mestská časť Staré Mesto to chce zmeniť a z lukratívneho priestoru vyťažiť, čo už sa malo dávno.

Cieľom je prinavrátiť prevádzke lesk, aký mala kedysi, keď sa v nej zastavovali nielen turisti, ale aj Bratislavčania na zákusok a kávu počas nedeľnej prechádzky či plavby propelerom na petržalský breh Dunaja.

SkryťVypnúť reklamu

Práve po obľúbenej lodnej linke, na ktorú sa nastupovalo kúsok od kaviarne, dostala prevádzka názov - Café Propeler.

Hľadá sa prevádzkar

Miestna samospráva aktuálne hľadá nového prevádzkara priestorov bývalej kaviarne. Vyhlásila verejnú obchodnú súťaž, ktorú odhlasovali staromestskí poslanci na miestnom zastupiteľstve ešte koncom minulého roka.

Záujemcovia môžu svoje ponuky na prenájom takmer 70 štvorcových metrov posielať miestnemu úradu do konca januára, pričom víťaza vyberú do 20. februára.

Nový nájomca však musí rátať s tým, že okrem prevádzkovania kaviarne či cukrárne bude musieť splniť aj podmienku predaja doplnkového tovaru.

„Budúci nájomca, ktorý vzíde z verejnej súťaže, by mal v priestoroch zabezpečiť aj predaj suvenírov, informačno-propagačné materiály hlavného mesta Bratislavy, ako aj Slovenska, ale aj predaj turistickej karty Bratislava Tourist Card," povedal starosta Starého Mesta Radoslav Števčík.

SkryťVypnúť reklamu

Takto chce mestská časť podporiť cestovný ruch, pričom podľa Števčíka ide o ideálne miesto blízko osobného prístavu.

Kritériom pre vyhodnotenie súťažných návrhov je najvyššia ponúknutá výška nájomného. Minimálny mesačný nájom pritom Staré Mesto stanovilo na necelých 1200 eur.

A kým si bude nový nájomník priestory kaviarne či cukrárne modernizovať, mestská časť mu dovolí platiť iba symbolický nájom - 35 eur mesačne. Rekonštrukcia však podľa Starého Mesta nesmie trvať dlhšie ako tri mesiace.

Slávny propeler

Zatiaľ čo na jar si už budú môcť domáci, ale aj návštevníci Bratislavy opäť vychutnať občerstvenie na Rászusovom nábreží a získať informácie, čo si nenechať v meste ujsť, lodnú linku propeler Staré Mesto obnoviť neplánuje.

Propeler bol pritom roky pýchou Bratislavy. Od roku 2003 však nepremáva, pretože bol stratový.

SkryťVypnúť reklamu

Posledná snaha o jeho oživenie bola v roku 2014, keď jeho premávku na dva mesiace oživilo bývalé vedenie Starého Mesta.

Prečítajte si tiež: Legendárny propeler bratislavské brehy zrejme spájať nebude Čítajte 

S príchodom zimy a nástupom novej garnitúry propeler brehy Dunaja opäť nespojil. Starosta Števčík to vysvetlil tým, že prevádzka lode nie je pre mestskú časť výhodná. Mesačné náklady totiž vyšli na 15-tisíc eur.

Bratislavčania si však spomínajú na propeler aj spred deviatich rokov. Magistrát totiž v roku 2009 počas majálesu prenajal loď, ktorá záujemcov za symbolických 20 korún prevážala z jedného brehu Dunaja na druhý. Akcia však trvala iba jeden deň.

Symbol mesta

História bratislavského propelera siaha do 19. storočia. Podnikateľ Heinrich Hörnes dostal v roku 1891 povolenie od vedenia mesta, aby na úseku bývalého pontónového mosta mohol založiť svoj podnik na vodnú prepravu osôb.

Podľa Sándora Pappa z občianskeho združenia Bratislavské rožky prevádzkoval tri parníky, ktoré kyvadlovo premávali medzi dunajskými brehmi. Volali sa Frigyes, Izabella a Pozsony. Premávali medzi dnešným Námestím Ľudovíta Štúra a reštauráciou Au Cafe.

Prečítajte si tiež: Propeler sa možno dočká novej éry Čítajte 

Na prelome storočí plávali lode medzi oboma brehmi od 7.00 h ráno do 19.00 h večer, pričom v lete od 6.00 h ráno do 22.00 h večer. Jeden lístok stál šesť halierov.

Propeler sa rýchlo stal symbolom mesta. Ľudia lode využívali hlavne na cestu za kaviarňami a kúpaliskom na petržalskom nábreží, neskôr sa rodiny plavili propelerom do lunaparku.

Previezť sa ním na druhý breh patrilo k tradičnej nedeľnej rodinnej vychádzke mešťanov. Neskôr bol propeler populárny aj medzi turistami.

Po druhej svetovej vojne dostal parník meno Devín. Loď vyradili z prevádzky po 57 rokoch, keď sa skončila jej životnosť.

Parník neskôr nahradil katamarán s názvom Kamzík. Ten spájal brehy Dunaja od roku 1978 do roku 2003.

O obnovení propelera sa hovorilo roky. Nielen na území mestských častí Staré Mesto a Petržalka, ale plány mali aj niekoľkí primátori mesta a župani Bratislavského kraja. Nikdy sa však nepretavili z papiera do reality.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 845
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 841
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 066
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 705
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 088
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 829
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 560
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 393
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 661
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 397
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 354
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 166
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 430
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu