SME

Električkovú trať v Petržalke v máji stavať nezačnú

Výstavba necelých siedmich kilometrov električkovej trate trvá 20 rokov.

Zastávka Stred. Pohľad južným smerom na križovatku Jantárová-Kutlíkova-Pajštúnska.Zastávka Stred. Pohľad južným smerom na križovatku Jantárová-Kutlíkova-Pajštúnska. (Zdroj: Vizualizácia - magistrát hlavného mesta SR)

PETRŽALKA. Na predĺženie trate električky hlbšie do útrob Petržalky vytrvalo čakajú nielen domáci v mestskej časti. Zdá sa však, že na sedem nových zastávok a koľaje po Janíkov dvor si ešte počkajú.

Zatiaľ čo pôvodne sa malo s výstavbou druhej etapy električkovej trate v Petržalke začať v máji, v súčasnosti nie je jasné, či to vôbec stihnú do konca roka. Mesto totiž nielenže nemá ešte vybratého stavebníka, ale ani povolenie a peniaze na výstavbu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dobrá správa je, že výstavbu trate nemôže mestská radnica odkladať donekonečna. Hraničný termín dokedy ju musí stihnúť postaviť, je rok 2023.

SkryťVypnúť reklamu

Dovtedy totiž Bratislave zaplatí podstatnú časť projektu Európska únia. Ak trať mesto dovtedy postaviť nestihne, hrozí, že stavbu za približne 70 miliónov eur by musela samospráva platiť z vlastného vrecka. Na to však nemá.

Prečítajte si tiež: Zastávka pod Manderlákom už mala stáť Čítajte 

„V roku 2021 by mala byť električková trať v Petržalke dokončená a verím, že od februára 2022 budeme električkami jazdiť až po Janíkov dvor,“ povedal generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Milan Urban. Dopravca je podľa neho mestu pri pri riešení dopravy v Bratislave nápomocný, investorom stavby je však samotné hlavné mesto.

„Všetky procesy podliehajú dvojitej kontrole - objednávateľa, ktorým je hlavné mesto, a riadiaceho orgánu, ktorým je ministerstvo dopravy,“ povedala hovorkyňa bratislavského magistrátu Zuzana Onufer. Práve preto sa podľa nej termín začatia výstavby projektu naťahuje.

SkryťVypnúť reklamu

Kopa byrokracie

Aktuálne mesto čaká na schválenie stavby z hľadiska vplyvu na životné prostredie. Výsledok bude zapracovaný do dokumentácie pre územné rozhodnutie, o ktorom rozhodne hlavné mesto. To vtedy zároveň požiada ministerstvo dopravy a výstavby o povinnú štátnu expertízu zámeru.

Prečítajte si tiež: Možno by mali bratislavskí rojkovia pravdu Čítajte 

Potom bude môcť mesto požiadať petržalský stavebný úrad o vydanie územného rozhodnutia na stavbu električkovej trate. Keď ho získa, môže vyhlásiť súťaž na stavebníka trate a podať žiadosť o nenávratný finančný príspevok z Európskej únie cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra.

„O predpokladanom začiatku stavby je ešte predčasné hovoriť, nakoľko do procesu vstupuje viacero faktorov,“ povedala Onufer s tým, že ide o prioritný projekt hlavného mesta.

Nové zastávky, cyklotrasy, mosty a križovatky

O električke po Janíkov dvor, kde aktuálne vyrastá nová lokalita Južné mesto, sa uvažovalo hneď od začiatku. Projekt sa iba rozdelil na dve etapy.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Po stopách viedenskej električky Čítajte 

S prvou sa začalo v roku 2013 a trvala tri roky. Dva a pol kilometra trate vyšli zhruba na 80 miliónov eur. Väčšinu pokryli eurofondy, zvyšok zaplatil štát a mesto.

Po tom čo Starý most zrekonštruovali a pribudli na ňom koľaje, električky po 55 rokoch opäť spojili oba brehy Dunaja.

Aktuálne jazdia do Petržalky dve linky - 1 z Hlavnej stanice a 3 z Rače. Na pravej strane rieky sú zatiaľ tri zastávky - Sad J. Kráľa, Divadlo Aréna; Farského a Jungmannova.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C57FF na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 299
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 12 498
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 016
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 693
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 533
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 041
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 265
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 921
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 673
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 487
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 388
  6. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 364
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 032
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 914
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu