BRATISLAVA. Denne dochádza do Bratislavy za prácou, do školy či za kultúrou podľa štatistík približne 130-tisíc ľudí. Napriek tomu hlavné mesto Slovenska nemá žiadne záchytné parkoviská, ktoré sú bežnou súčasťou vyspelých miest.
Nachádzajú sa na okrajoch mesta, zvyčajne zo všetkých smerov. Cieľom je, aby zozbierali autá a dochádzajúcich premiestnili do ich cieľa mestskou hromadnou dopravou. Mestá sa tak vyhnú upchaným cestám.
Potenciálne lokality na záchytné parkoviská:
- Janíkov dvor
- Janíkov dvor - sever
- Kapitulské pole
- CMC Petržalka
- Incheba
- Čierny les
- Na výslní
- Pálenisko
- Prístavný most
- Rybničná
- Rača - východ
- Bojnická - Šešlochty
- ŽST Vinohrady
- Vajnory
- D1 Slovnaft
- Senecká
- Zlaté piesky
- Rožňavská
- Bojnická
- Jurajov dvor
- Odborárska
- Letisko M.R.Štefánika
- Pharos
- Gagarinova - diaľnica D1
- Cintorín Vrakuňa
- ŽST Podunajské Biskupice
- ŽST Devínska Nová Ves
- OBI Lamač
- TIOP Lamačská Brána
- TIOP Lamačská Brána - juh
- Lamačská brána - Bory
- Tesco - Lamač
Zdroj - magistrát hl. mesta SR
Na to, aby princíp fungoval, musia však na seba nadväzovať viaceré procesy a tak býva zvykom, že vodič v cene parkovania dostane aj lístok na verejnú dopravu.
Keďže najväčším problémom Bratislavského kraja je dlhodobo doprava a má slušne vykročené ku kolapsu, vedeniu župy a mesta nezostáva nič iné, ako problém riešiť.
Parkovacia politika je, ale nefunguje
Okrem hodinových zápch na privádzačoch do hlavného mesta počas špičiek, trápia vodičov aj preplnené cesty v centre.
Bratislavský mestský parlament síce pred rokom schválil jednotnú celomestskú parkovaciu politiku a od marca oficiálne platí, stále však iba na papieri.
Na to, aby sa premietla aj v uliciach, chýba stále schválenie zmeny štatútu hlavného mesta. Ten je potrebný na to, aby si mestské časti mohli prispôsobiť pravidlá na mieru. Napríklad Petržalka má totiž iné problémy s parkovaním ako Rača.
Poslanci však k dohode za rok stále nedospeli. Faktom je, že by sa v súčasnosti musel stať zázrak, aby zmenu štatútu odhlasovali počas nasledujúcich dvanástich mesiacov, pretože s blížiacimi sa komunálnymi voľbami (jeseň 2018) sa znižuje šanca rozhodovať o veľkých veciach a zvyšuje sa miera politikárčenia.
Navyše lídri najväčších poslaneckých klubov bratislavského mestského parlamentu už v lete pre denník SME povedali, že zavedenie parkovacej politiky do konca volebného obdobia nevidia reálne.
„Na toto volebné obdobie považujem parkovaciu politiku za pochovanú, pretože rozumné návrhy na reguláciu, ktoré v iných mestách fungujú, poslanci zamietli,“ povedal predseda klubu nezávislých poslancov Jozef Uhler.
Nielen dopravní experti, ale aj starostovia bratislavských mestských častí navyše upozorňujú, že aj keby sa parkovacia politika spustila v praxi, nebude fungovať bez ďalších opatrení.
„Nejde to bez toho, aby sa súčasne budovali nové parkovacie miesta, záchytné parkoviská a skvalitnila sa verejná doprava,“ vymenovala starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová.