BRATISLAVA. Parkovanie v hlavnom meste sa zmení. Mestskí poslanci totiž prijali celomestskú parkovaciu politiku na území Bratislavy. Nové pravidlá majú platiť od marca 2017.
Nebudú však automaticky platiť v celom hlavnom meste, ale len v tých mestských častiach, ktoré sa do jednotnej parkovacej politiky zapoja. O ktoré samosprávy pôjde, zatiaľ jasné nie je.
Za prvé auto v domácnosti si budú Bratislavčania platiť parkovaciu kartu v rozmedzí od 20 do 100 eur, za druhé auto od 50 do 200 eur. Ročná karta pre mimobratislavských obyvateľov bude stáť od 100 do 1000 eur. Presnú sumu si majú určiť mestské časti samy.
Majú však možnosť zapojiť sa do dvojročného prechodného obdobia, keď by parkovanie nespoplatnili.
Cieľom nových pravidiel je podľa primátora Iva Nesrovnala vniesť do parkovania poriadok.
Niektorí poslanci však s reguláciu nesúhlasia. „Schválený návrh pripomína cirkus Humberto,“ povedal mestský poslanec Martin Borguľa.
Rozdielne záujmy
O jednotných parkovacích pravidlách v hlavnom meste sa hovorí takmer 15 rokov. Bratislava sa však od marca pridá k ostatným mestám na Slovensku, v ktorých už všade parkovacie zásady fungujú.
Problém bol doteraz v tom, že poslanci, ktorí pravidlá schvaľujú, sú zo 17 mestských častí, pričom každá má iné záujmy a problémy s parkovaním.
Napriek tomu, že o rámcoch celomestskej parkovacej politiky sa už dohodli, mnohí z nich po vyše osemhodinovom rokovaní nakoniec ani nevedeli, čo schválili.
Prijímanie návrhu
Pôvodný návrh sa totiž viacerými pripomienkami menil a po jeho prijatí nastal chaos v jeho interpretácii.
„O návrhu, ktorý sa schválil len pred pár minútami, už teraz samotní schvaľovatelia tvrdia, že ho treba novelizovať. Už len toto vypovedá o jeho kvalite,“ povedal starosta Petržalky a mestský poslanec Vladimír Bajan.
Primátor si podľa neho chcel iba silou mocou odčiarknuť jeden z nosných predvolebných sľubov, avšak bez ohľadu na to, čo sa napokon do dokumentu dostalo.
„Chceli sme prijať parkovaciu politiku, ktorá bude dobrá, ale z nejakého dôvodu sa tu začalo fungovať tak, že poďme niečo urobiť zvečera do rána, respektíve v noci, a rýchlo to hrubo pretlačiť. Takéto nakladanie s verejným priestranstvom a najdôležitejším uznesením tohto volebného obdobia je neprijateľné,“ uviedol predseda Klubu pre Bratislavu Martin Borguľa.
Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal označil dnešné rozhodnutie poslancov za prelomové. „Začali sme dlhú cestu na ceste riešenia mobility v Bratislave, ale urobili sme prvý dôležitý krok,“ uviedol.
Okrem toho, že nové pravidlá nemajú automaticky platiť v celom meste, ale len v tých mestských častiach, ktoré sa do celomestskej parkovacej politiky zapoja, mestské časti si nemusia ani zaviesť pravidlá parkovania na všetkých svojich uliciach. Môžu si vybrať len tie, kde majú s parkovaním najväčší problém.
Ako to bude fungovať
V tých mestských častiach, ktoré sa do parkovacej politiky zapoja, budú Bratislavčania za prvé auto v domácnosti platiť ročne od 20 do 100 eur.
Finálnu cenu rezidentskej parkovacej karty si určí každá mestská časť sama. Môžu sa však zapojiť do dvojročnej prechodnej fázy, počas ktorej si nebudú za parkovaciu kartu pre prvé auto nič účtovať.
Rezidentská karta bude platiť na vyznačených miestach v celej Bratislave s výnimkou Starého Mesta.
Cena rezidentskej karty pre druhé auto v domácnosti sa bude pohybovať od 50 do 500 eur za rok.
Aj v tomto prípade si finálnu cenu určia jednotlivé mestské časti a taktiež môžu rozhodnúť, že počas dvojročného prechodného obdobia môže byť i toto parkovné zadarmo.
Druhé auto viazané na byt bude mať však pri krátkodobom parkovaní v iných mestských častiach Bratislavy, okrem Starého Mesta, 50-percentnú zľavu z ceny hodinového parkovného pre nerezidentov. A teda od 0,10 eura do 3 eur.
Nerezidenti, a teda ľudia bez trvalého pobytu v meste, si budú za krátkodobé parkovanie v celom meste okrem Starého Mesta platiť hodinovú sadzbu od 0,20 eura do 3 eur.
Ak budú mať záujem o ročnú parkovaciu kartu, vyjde ich od 100 do 1000 eur.
Presnú sumu si opäť určí každá mestská časť sama.
Aj v tomto prípade môže prvé dva roky mestská časť platenie parkovného ľuďom odpustiť.
Je to však málo pravdepodobné, keďže cieľom nových pravidiel je vyhnať autá s mimobratislavskými značkami a získať viac miest pre domácich.
Dvojročné prechodné obdobie, počas ktorého môžu mestské časti vodičom odpustiť poplatky, slúži na to, aby získali dáta o počte áut na svojich územiach, ktoré doteraz nemali ako získať. A až na ich základe si určia ceny.