STARÉ MESTO. Nový kamerový systém, rekonštrukcia nákladných výťahov na osobné, prestavba nízkonapäťových rozvodov či menšia oprava výpravnej budovy.
To čaká bratislavskú hlavnú stanicu budúci rok. Štátne Železnice Slovenskej republiky, ktoré budovu hlavnej stanice vlastnia, sa jej totiž rozhodli dať nový výzor.
Plánujú na nej menšie rekonštrukčné práce, ktoré s komplexnou opravou nesúvisia. Ich cieľom je vyššia kvalita a komfort cestovania. Práce sa majú robiť nielen vo vnútri stanice, ale aj vonku.
„Stavba zostáva v tvarovo nezmenenej podobe, ako sa v súčasnosti nachádza, avšak výzorovo a kvalitatívne zmení svoju podobu do času komplexnej rekonštrukcie celej stanice,“ vraví hovorkyňa štátnych železníc Martina Pavliková.
Železnice chystajú súťaž
S prácami na stanici sa začne po tom, ako sa skončí tender, ktorý vypísali železnice na rekonštrukciu stanice. Aktuálne podľa železníc zabezpečuje ateliér Modulor inžiniersku činnosť k čiastočnej prestavbe.
Jej výsledkom by malo byť vydanie právoplatného stavebného povolenia.
Hoci železnice svoje rozhodnutia zdôvodňujú zavádzaním štandardov, ich krok prichádza v čase, keď sa blíži koniec zmluvy medzi mestom Bratislava a spoločnosťou Transprojekt.
Zmluva, ktorú podpísal v roku 2010 ešte tesne pred odchodom z funkcie vtedajší primátor Andrej Ďurkovský z KDH, má vypršať koncom roka.
Transprojekt mal okrem stanice prebudovať aj Predstaničné námestie v celkovej hodnote dvesto miliónov eur. Do dnešného dňa investor podľa neho dal do projektu 16 miliónov eur.
„Realizátor projektu uplynulých šesť rokov preukázateľne a trpezlivo žiadal zástupcov mesta o súčinnosť v rámci jednotlivých krokov, ktoré umožnia plne pripravený projekt realizovať a odstrániť medzinárodnú hanbu, akou je v súčasnosti vstupná brána do mesta,“ vraví mediálna zástupkyňa projektu Mária Adamová.
Hlavné mesto sa od roku 2010 odmietlo nielen zaoberať žiadosťami zo strany realizátora, ale aj nerešpektuje uzatvorené zmluvy, dohody a uznesenia vlastného mestského zastupiteľstva.
Investor začiatkom novembra magistrátu zaslal poslednú výzvu, v ktorom ho žiada o spoluprácu a predĺženie zmluvy, dodala Adamová.
Ak magistrát stavebníkovi nevyhovie, hrozí hlavnému mestu najväčším súdnym sporom v jeho histórii.
Okrem toho dlhodobo zablokuje možnosť komplexnej revitalizácie predstaničného priestoru a prinesie mestu riziko zlej reputácie, vzhľadom na narušenie dôvery investorov, ktorí majú záujem realizovať svoje projekty v Bratislave.
Jedným z dôvodov, ktorý projekt s novým investorom môže zbrzdiť, je vlastníctvo niekoľkých pozemkov firmou Transprojekt, upozornil vlani v januári ekonomický magazín Trend.
Bez nich nie je možné urobiť takú veľkú prestavbu ako plánovala spoločnosť Transprojekt.
Konateľ firmy Transprojek Igor Ballo má v hlavnom meste viacero nedokončených projektov, pričom zatiaľ ani nepredstavil väčšieho investora, ktorý by mu dal na stavby peniaze, upozornil pred nedávnom Denník N.
Ďalší postup neznámy
Projekt Transprojektu má byť podľa zmluvy s mestom dokončený tento rok.
Zrekonštruovaná mala byť celá hlavná stanica, Predstaničné námestie, neďaleké Dopravné múzeum, ale postavené mali byť aj nové cesty v okolí, podzemná električká či podchod pre peších pod Šancovou ulicou.
Isté je, že sa to nestihne. Mestskí poslanci sa pritom zhodli, že firme Transprojekt nepredĺžia zmluvu, ako žiadala.
Čo bude ďalej po novom roku, však mesto zatiaľ nevie.
„Zmluva s investorom zatiaľ stále platí, akékoľvek ďalšie otázky sú predčasné. O ďalších krokoch budeme informovať,“ uviedla hovorkyňa magistrátu hlavného mesta Ivana Skokanová.
Mesto tvrdí, že investora viackrát vyzvalo na dodržanie zmluvy a zrealizovanie projektu v termíne.
„Rozhodli sme sa nečakať na to, ako sa investor rozhodne a v predstaničnom priestore sme spoločne v spolupráci so železnicami spravili viditeľné zmeny,“ dodáva Skokanová.
Mesto napríklad na vlastné náklady v lete opravilo eskalátory k električkám, na Predstaničnom námestí vymenilo asfalt na cestách, chodníkoch a nástupištiach, osadilo nové obrubníky či vybudovalo bezbariérové úpravy nájazdov na chodníky.
Magistrát pred stanicou taktiež zmenil organizáciu dopravy, keď zúžil stredové parkovisko, čím vznikol nový pruh pre autobusy mestskej hromadnej dopravy.
„Pri tejto revitalizácii Predstaničného námestia sme postupovali spoločne aj so železnicami, ktorým patrí budova Hlavnej stanice. Pevne veríme, že spolupracovať budeme aj v budúcnosti,“ dodala Skokanová.
O spolupráci medzi mestom a železnicami hovorí aj štátna firma Železnice Slovenskej republiky. Tá chce hlavnému mestu poskytnúť súčinnosť pri riešení opravy hlavnej stanice a predstaničného námestia.
„Máme eminentný záujem, aby sa tento patový stav, ktorý ani mestu ani nám nič neprináša, vyriešil. S týmto problémom si mesto samo neporadí, sme pripravení poskytnúť súčinnosť,“ vravel v lete bývalý šéf štátnych železníc Tibor Šimoni.
O konkrétnych krokoch však nehovoria ani železnice, keďže nielen zmluva s mestom, ale aj zmluva so železnicami je stále platná.
„Analyzujeme právny stav, ktorý môže nastať po výpovedi zmluvy medzi mestom a firmou Transprojekt. Železnice majú s firmou Transprojekt uzatvorenú zmluvu na prenájom pozemkov,“ konštatovala Pavliková.
Dlhý príbeh
Príbeh obnovy železničnej stanice a jej okolia sa tiahne už od roku 2001. Vtedy sa vyhlásila medzinárodná architektonická súťaž.
Investor zmluvu s hlavným mestom podpísal koncom roka 2010. Bolo to v čase, keď na primátorskej stoličke končil Andrej Ďurkovský. V rámci zmluvy sa mesto zaviazalo Transprojektu predať necelých 23-tisíc štvorcových metrov pozemkov za 23,7 milióna eur.
Časť zo sumy, teda 365-tisíc eur, mestu na účet prišlo. Zvyšnú časť sumy tvorí vybudovanie nových ciest, či novej električkovej trate.
„Prvú časť kúpnej ceny už investor zaplatil, pričom tieto peniaze sa mu už nevrátia,“ povedala v minulosti Skokanová.
V projekte však mesto nie je samo. Investor ešte v roku 2006 podpísal zmluvu so štátnym správcom koľají a niektorými železničnými stanicami – Železnicami Slovenskej republiky na 50 rokov.
Od železníc si Transprojekt prenajíma v okolí hlavnej stanice pozemky s rozlohou takmer 16-tisíc štvorcových metrov, na ktorých chce v budúcnosti stavať biznis centrum, a takmer 30-tisíc štvorcových metrov pozemkov, ktoré potrebuje na inžinierske stavby, napísal vlani v januári magazínTrend.
Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal pred komunálnymi voľbami v roku 2014 sľuboval zrušenie zmluvy s Transprojektom. Tesne po nástupe do funkcie svoj sľub zrušil a rozhodol sa počkať na rok 2016.
Chcel sa vyhnúť súdnemu sporu a ochrániť mesto pred možnými finančnými stratami.