BRATISLAVA. Keď pred tromi rokmi vyhrala česká firma Škoda Transportation zákazku na nové nízkopodlažné električky, ktoré dodá do Bratislavy, boli v súťaži ďalšie tri firmy. Jedna zo Švajčiarska a dve poľské firmy.
„Vyhrala najlacnejšia ponuka,“ povedal vtedajší šéf dozornej rady dopravného podniku Jozef Uhler.
Neobvyklá zmluva
Podmienkou podpísania zmluvy roku 2013 bola aj údržba nových električiek, ktorú mala zabezpečovať firma Škoda Transportation počas 15 rokov, alebo do najazdenia 900 000 km každej električky. Takáto služba bola v požiadavkách dopravného podniku niečo navyše ku kúpnej zmluve.
„Full-servisná zmluva nie je úplne bežnou súčasťou dnešných tendrov na električky v Európe, a to predovšetkým vtedy, keď v meste už existuje električková sieť,“ povedala riaditeľka komunikácie a marketingu Škoda Transportation Ľubomíra Černá.
Dopravný podnik však nepripravil podmienky, ktoré požadovala firma na údržbu nových električiek, a firma mu tak v júli minulého roku vypovedala zmluvu o údržbe.
„Náš problém spočíval v tom, že pri veľkom dodanom počte električiek do Bratislavy na jar 2015 nebolo nové depo pripravené a električky už nabiehali do plnej premávky vo veľmi provizórnych podmienkach,“ priblížila Černá.
Pozmenená súťaž
Na stránkach Operačného programu Doprava, pod ktorého záštitou prebiehal nákup električiek, sa písalo, že pri vyberaní víťaza súťaže bude rozhodovať ekonomicky najvýhodnejšia ponuka, v ktorej sa bude hodnotiť celková cena vozidiel, cena údržby vozidla a úroveň technického riešenia.
Tým, že dopravný podnik prišiel o možnosť údržby električiek firmou Škoda Transportation, súčasná zmluva nie je rovnaká ako tá, ktorá vyhrala verejnú súťaž pre tromi rokmi.
„Ak sa v nejakej súťaži počítalo s tým, že dodávateľ zabezpečí údržbu počas nejakého obdobia a kvalita tejto údržby bola jedným z nosiacich kritérií, tak potom nedodávanie tej údržby nejakým spôsobom dodatočne mení podmienky verejnej súťaže,“ skonštatoval Martin Fundárek z iniciatívy Lepšia doprava. Dodal, že dodatočná zmena podmienok by mohla znamenať aj problémy zo strany európskych dotácií.