BRATISLAVA. Smeti v Dunaji neskončia. Bratislavský magistrát totiž doplní na Starom moste smetné koše.
Viacerí ľudia, ktorí mostom prechádzali tesne po jeho otvorení, upozorňovali na to, že nemajú kam odhodiť odpadky. Nedostatok košov potvrdili aj preplnené nádoby so smeťami rozsypanými vedľa nich hneď prvý víkend po otvorení mosta.
Smetné koše sa totiž nachádzali len na vyhliadkach v strede mosta. Na každej dva kusy, takže dokopy bolo na Starom moste osem smetných nádob. Na začiatku a konci mosta však neboli žiadne. Rovnako ani na električkových zastávkach v Petržalke tesne pri moste.
Mesto však prisľúbilo doplniť na moste a v jeho okolí pri zastávkach dokopy 16 smetných košov.
„Popri pešom chodníku by zavadzali, keďže ide o frekventovanú časť mosta, takže ich chceme dať hlavne na terasy a na začiatok mosta,“ spresnila Orthová.
Keďže smetné koše podľa Skokanovej na výhľadových balkónoch mosta nestačia, doplnili už štyri smetné nádoby aj pred vstupom na lávky pre peších na moste z oboch strán.
Smetné koše na Starom moste sa v súčasnosti vyprázdňujú podľa Skokanovej raz za deň. Pre rovnanie, smetné koše v historickom centre mesta trikrát denne.
Na jednu zabudli, postavia rovno dve
Projekt mosta nepočítal ani s vybudovaním novej električkovej zastávky medzi Kamenným a Šafárikovým námestím smerom do Petržalky. Mesto však už na zabudnutej zastávke pracuje. „Bol už aj vysúťažený dodávateľ na projektovú dokumentáciu a v dohľadnom čase sa zastávku doplní,“ povedala z referátu stratégií magistrátu Monika Orthová.
Štandardne sa zastávky mestskej hromadnej dopravy podľa hovorkyne bratislavského magistrátu Ivany Skokanovej stavajú zhruba štyristo metrov od seba. Úsek bez zastávky smerom z Obchodnej na Štúrovu ulicu má však kilometer. Preto mesto plánuje zastávku dobudovať.
Namiesto jednej električkovej zastávky však magistrát plánuje podľa Orthovej vystavať hneď dve. Jednu pri Manderláku oproti Starej tržnici a druhú na Kamennom námestí. Tá by mala stáť oproti existujúcej zastávke na námestí, ktorá obsluhuje električky smerom na Americké námestie.
„Veľmi by mi pomohlo, keby tam dali zastávku a stáli tam aj ostatné linky. Bývam v Dúbravke a s taškami s nákupom chodím až na vedľajšiu ulicu, na Jesenaského,“ hovorí bratislavská seniorka Milka Horváthová.
S dvoma zastávkami sa počíta preto, lebo do Petržalky budú jazdiť dve linky. Spoj číslo 1 bude premávať z hlavnej železničnej stanice a spoj číslo 3 z Rače.
Obe budú mať v Petržalke konečnú na Bosákovej ulici. Mesto ale plánuje električkovú trať do dvoch rokov predĺžiť až po Janíkov dvor. Pribudnúť by potom mali do Petržalky viaceré linky, napríklad a j z Ružinova.
Cena zastávok zostáva nateraz tajná
Električka by mala po Starom moste začať premávať v júli. Ešte pred tým, než sa ale Bratislavčania odvezú električkou do Petržalky, voziť sa budú môcť smerom od Mosta SNP na Kamenné námestie cez Šafárikovo námestie. Sprejazdnenie Vajanského nábrežia a Štúrovej ulice je totiž naplánované na jún. Rovnako ako pri električke do Petržalky, aj tu sa čaká na skolaudovanie trate.
Koľko má výstavba nových električkových zastávok stáť a kedy by ich mohli Bratislavčania využívať, Skokanová povedať nechcela. Vo svojom vyjadrení na rozdiel od kolegyne Orthovej hovorí však o zastávke v jednotnom čísle. „Do sfinalizovania celého projektu a umiestnenia zastávky sa nebudeme k projektu vyjadrovať,“ uzavrela.
Podľa informácií od Skokanovej pre denník Nový čas však malo mesto z rozpočtu na výstavbu jednej zastávky vyčleniť 200-tisíc eur. Túto sumu na naše otázky Skokanová nepotvrdila, ale ani nevyvrátila.
K projektu sa nechcel vyjadriť ani stavebník, banskobystrická firma Ipos. „My ako projektanti nemáme oprávnenie sa k tomu vyjadrovať, nie je to súčasťou zmluvy. Je zaužívaný zvyk, že za projektovú dokumentáciu sa vždy vyjadruje ten, kto si o ju objednal,“ povedal konateľ firmy Igor Chylo.