SME

Brigádnici električky povedú už v lete

Vysokoškoláčky zatiaľ električky nepovedú. Aj keď sa prihlásili, na brigádnicky kurz nakoniec nešli.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Kým pre väčšinu ľudí ostáva šoférovanie električky iba detským snom, prvá pätica študentov by mala do bratislavských ulíc vyraziť už v júli. Netradičná brigáda pre dopravný podnik síce oslovila desiatky mladých ľudí, no do zácviku sa ich dostalo len niekoľko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hodinovú mzdu majú brigádnici rovnakú ako vodič na plný úväzok, jeho priemerný mesačný plat je okolo 1100 eur. Ak študent prejde kurzom a skúškami, s brigádou môže začať už toto leto. Rozsah práce si určuje sám. Služby sú totiž variabilné, a preto sa dá brigáda zladiť aj so školskými povinnosťami.

SkryťVypnúť reklamu

Mesiace výcviku

 „Keďže sú s tým spojené aj náklady, študent sa zmluvou zaviaže k odpracovaniu určitého objemu práce,“ povedala hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava Adriana Volfová. Dosiaľ na ponuku zareagovalo 82 študentov. Aj keď medzi nimi boli aj štyri vysokoškoláčky, na májový kurz nenastúpili.

V súčasnosti majú v podniku 49 vodičiek električiek, 14 žien sedáva za volantmi autobusov a jedna riadi trolejbus.

Keď kandidáti prejdú psychotestami a lekárskou prehliadkou, nasleduje autoškola. „Musia urobiť test skupiny B a preukázať znalosť vyhlášky. Nasleduje jazda električkou po vozovni,“ opisuje postup inštruktor Peter Pankrác.

Potom idú menej náročné trasy, napríklad do Rače. A až na konci je centrum hlavného mesta.

Pri šoférovaní sa najprv treba naučiť sledovať trať, potom sledovať návestia na vedení a až tretím krokom je ovládanie samotnej električky.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to akýsi kompilát. Akoby som jazdil s autom a staral sa o to, aby som mal pred sebou čistú cestu a ešte si okrem umývania čelného skla umýval aj strechu,“ vysvetľuje inštruktor.

Rozhodujete o situácii

Zvyknúť si treba najmä na to, že električka má od 16 do 23 ton a uvedomiť si, ako s touto hmotnosťou narábať. „Musíte rátať s dlhšou brzdnou dráhou a iným rozbiehaním vozidla,“ hovorí inštruktor. Ak sa študentovi darí, nasledujú záverečné skúšky pod dohľadom ministerstva dopravy a dráhového úradu.

Úspešný absolvent kurzu môže už na druhý deň jazdiť s označením vodiča v zácviku. Pod dohľadom služobne staršieho vodiča si odjazdí všetky linky a zvyká si na jazdu so zaťaženou električkou.

Ak dohliadajúci vodič po sto hodinách jazdy naostro súhlasí, môže nováčik začať jazdiť sám.

SkryťVypnúť reklamu

Inštruktor Pankrác odmieta predstavu, že riadiť električku je jednoduché, „lebo koľaj nepustí“. Práve to je podľa neho nevýhodou, keďže sa nemožno vyhnúť prekážke na trati.

„Treba mať dobrú predvídavosť a rozmýšľať aj za ostatných vodičov. Keďže ste vyššie a máte dobrý rozhľad, práve vy rozhodujete o situácii,“ hovorí Pankrác.

Človek preto osobnostne nesmie mať potrebu „robiť zo seba frajera“ a dávať pozor aj tam, kde má električka prednosť v jazde. Samozrejmosťou je dobrý zrak a zdravie, čistá myseľ a schopnosť byť odolný proti okolitému dianiu. 

Rozhodne sa zíde aj schopnosť vstávať a chodievať spať o druhej ráno.

Vodiči starnú

V súčasnosti je vekový priemer vodičov podniku 47,5 roka a nedarí sa ho znižovať. „Na trhu práce je dlhodobo nedostatok vodičov verejnej dopravy,“ povedala Volfová. Podľa nej nepomáha ani súčasný školský a právny systém.

„Vypadla základná vojenská služba, počas ktorej si mladí najčastejšie robili vodičský preukaz na nákladné autá. Zanikli aj učilištia pôsobiace pri dopravných spoločnostiach ČSAD a SAD,“ vysvetlila s tým, že aktuálne neexistuje študijný odbor, ktorý by bol náhradou.

Navyše, posunul sa vek na získanie vodičského oprávnenia na električky z 18 na 21 rokov a na autobusy a trolejbusy až na 24 rokov.

V marci preto dopravca spustil kampaň, ktorej cieľom je prilákať do vodičských kabín študentov.

Oslovil viacero vysokých škôl, napríklad Slovenskú technickú univerzitu, Ekonomickú univerzitu či Univerzitu Komenského, študentské agentúry sprostredkujúce brigády a rozvešal aj letáky vo všetkých svojich vozidlách a na zastávkach.

„Snažíme sa ponúknuť túto možnosť mladým ľuďom, ktorí ešte nemajú svoje pracovné zaradenie alebo tým, ktorí ešte svoju pracovnú dráhu nezačali,“ hovorí generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Milan Urban.

Ak študenta práca osloví, môže v podniku ostať aj natrvalo, prípadne sa neskôr rekvalifikovať na náročnejšie druhy dopravy, ako sú  autobusová či trolejbusová.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 841
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 562
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 046
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 858
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 139
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 908
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 382
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 054
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 382
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 78 644
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 306
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 529
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 475
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 625
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 046
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 11 650
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu